Subiect: Dezvoltare Personala.
3 minute.

Scoala te invata sa inveti
Asta cred ca trebuie sa fie cel mai mare bullshit pe care ni l-a bagat pe gat sistemul educational. In care dintre cursuri te invata modurile de invatare spre care esti inclinat? In care te invata tehnici de memorare? In care iti explica metode eficiente de gestionare a timpului?

In cel mai bun caz, “inveti sa inveti” inseamna: uite, ai de facut task-ul asta total aiurea, care nu-ti va fi de folos niciodata in viata reala; acum du-te si bate-ti capul cum sa-l faci. Sistemul educational nu are nici un interes sa se preocupe de dezvoltarea ta personala, ci doar are grija sa bagi pe gat informatii peste informatii, ca intr-o buna zi sa ajungi un muncitor calificat in fabrici si uzine.

Sigur, cateva principii de baza din invatamant pot fi folositoare, insa trebuie sa treci peste gustul amar pe care ti l-a lasat ca sa iei ceva folositor de acolo si sa incepi sa le aplici in dezvoltarea ta personala. O sa incep cu partile negative, ca mai apoi sa tratez si lucrurile “care functioneaza”, pentru mine cel putin si sper ca si pentru voi.

Unul dintre punctele negative majore din invatamant sunt orele lungi, pauzele scurte, si multitudinea de subiecte nefolositoare pe care trebuie sa le tocesti. Care este principiul de baza? Ma gandesc ca e disciplinarea, sa poti sa te concentrezi asupra unui task pentru o perioada indelungata, insa, din punctul meu de vedere, e implementata foarte prost.

Sa luam principiile de eficienta din Pomodoro Technique. Daca n-ati studiat pana acum, in Pomodoro Technique iti dedici timp unui task maxim 25 de minute, iti iei 5 minute pauza si apoi incepi un nou ciclu. Asta inseamna ca ai completat un pomodoro. La fiecare 4 pomodoros, adica dupa 2 ore de “munca”, iei o pauza de 30 de minute.

Specificatiile astea ma gandesc ca nu sunt degeaba. Daca mintea umana are nevoie de ciclul asta de concentrare si de pauze, asta explica lipsa de atentie in clase si inclinatia spre chiul, chiar daca e vorba de o materie de care esti pasionat.

Unul dintre lucrurile pe care m-am axat in “military discipline month” a fost procesul de invatare. Am luat conceptul de “orar” din educatia formala si conceptul de pomodoro si mi-am creeat propriul program. Astfel, printre altele, mi-am dedicat 4 ore pe zi – 8 sesiuni de pomodoro – sa studiez 2 “materii”: domenii de care sunt pasionat si skill-uri pe care vreau sa mi le dezvolt. Asa ca am deschis Joe’s Goals si am scris la ce ora o sa invat la “prima materie” si la ce ora la “a 2-a”.

Aici am avut de ales intre 2 drumuri pe care sa merg: sa invat cate putin din fiecare sau sa ma specializez pe un singur domeniu. Am ales sa-i urmez sfatul lui Robert Kiyosaki si sa ma concentrez asupra mai multor domenii de care sunt pasionat. Nu m-am fortat sa retin date, nu m-au preocupat rezultatele, ci am vrut doar sa imi expun mintea unor lucruri noi. Insa am avut eficienta datorita urmatorului concept: conceptul de repetitie.

In scoala, nu mi-a placut niciodata sa repet ceva ce deja invatasem. Ori materia era plictisitoare, ori manualul prea stufos, ori profesorii dictau repede si daca vroiam sa repet, scrisul era neinteligibil. Pot sa gasesc 1000 de “scuze” la capitolul asta, insa chiar daca ma pasiona subiectul, factorii astia faceau sa-mi scada entuziasmul. Daca nu constientizezi ca ai nevoie de repetitie, chiar sub diverse alte forme, daca ajungi chiar sa iti dezvolti o repulsie fata de repetitie, lucrurile astea pot sa-ti afecteze celelalte arii ale vietii tale pe termen lung.

Deci, cum am aplicat conceptul repetitiei? Din moment ce imi rezervam 4 pomodoros pentru un domeniu, primul pomodoro il dedicam recitirii lucrurilor invatate mai inainte, celelalte 3 ramanand pentru asimilarea de cunostinte noi.

Cand am avut de ales intre diferite medii de invatare, am apelat prima data la cel “vizual”, la materiale video. Intr-un sistem educational perfect, nu ar trebui sa pierzi elemente cheie daca ai lipsit de la un seminar, ar trebui sa poti sa-i dai “rewind” profesorului, ori de cate ori e nevoie, pana cand ai inteles un lucru.

Ai putea sa pui “pauza”, sa aplici “divide et impera” si sa-ti scrii in notite propriile explicatii. Ai putea sa cauti pe google, pe wikipedia, sa-ti lamuresti niste notiuni inainte sa treci mai departe. Nu ar exista note, nu te-ar forta nimeni sa faci ceva, ci ti-ai alege singur “problemele” pe care le vei rezolva cu acele cunostinte acumulate, de preferinta probleme reale si relevante tie in mod personal.

Pe locul 2 ca mediu preferat de invatare sunt cartile. Odata cu cartile de dezvoltare personala, am inceput sa citesc cat n-am citit in toti anii de educatie formala. Nu tin minte sa fi citit vreun roman “recomandat de profesori” de la cap la coada, insa acum reusesc sa devorez carti intregi intr-un timp foarte scurt, si am ajuns sa transpun obiceiul asta si in alte domenii.

Per total, am putut sa-mi respect programul 95% din timp, insa, sa zicem ca intervine ceva si te-ai lungit cu alte treburi la care lucrai. Ieri, de exemplu, timpul acordat “chestiilor” la care lucram a depasit timpul pe care mi-l rezervasem invatarii. In cazul asta, mi-am dat seama ca trebuie sa fii bland cu tine, sa accepti lucrul asta ca pe inca o parte pe care trebuie sa ti-o dezvolti, aceea a flexibilitatii. Mi-am zis “e o victorie chiar si un pomodoro din ce ti-ai propus” si mi-am reorganizat oarecum orarul, sa pot sa-mi indeplinesc toate task-urile pe care le aveam programate, luand in calcul si schimbarile care s-au petrecut.

Maine se termina “military month”. Nu-mi vine sa cred cate am putut sa realizez intr-o singura luna, dar despre cum am facut asta, in articolul urmator. :)

Trimite articolul prietenilor tai:

Pastram legatura:

Citeste in continuare: