Subiect: Dezvoltare Personala.
7 minute.

schimbare-si-evolutie

Cunosti expresia “peste un an de acum incolo iti vei dori sa fi inceput azi”? O urasc! Nu e destul ca nu esti pregatit pentru schimbare, dar mai te si incarci cu presiune negativa, care da nastere doar la stres. Daca ne gandim ce o sa se intample cu adevarat peste un an… s-ar putea ca atunci sa-ti fie indiferent, chiar sa te bucuri, pentru ca ai asteptat pana ai fost cu adevarat pregatit. Este usor sa zici “fa, fa, fa!”, insa la fel de usor sa treci cu vederea peste faptul ca prezentul vine la pachet cu circumstantele, oportunitatile si obstacolele aferente.

Cand am inceput drumul dezvoltarii personale, nu a fost nimeni langa mine care sa-mi spuna “descopera-ti talentul, pasiunea, punctele forte” si zic ca a fost mai bine asa. Pentru mine, influenta principala a fost filmul Matrix, impreuna cu ideile continute acolo: nu exista limite in ceea ce poti sa faci, iar elementul cheie de care trebuie sa tii cont este “sa inveti kung fu”sa iti alegi un obiectiv si sa te tii de el pana l-ai atins.

Daca ma uit in urma, niciodata nu m-am aruncat cu gatul inainte. Tot timpul am asteptat o perioada si am analizat: cum anume o sa ma schimbe, cum o sa-mi influenteze programul si in ce fel o sa-mi impacteze restul ariilor vietii. Drept rezultat, angajamentul a fost mai mare in cazul activitatilor incepute, crescand si gradul de “anduranta” pe termen lung.

fan-med-art

Nu esti trecutul tau, nu esti imaginea pe care ti-o proiectezi

Chestia e ca daca vrei sa evoluezi, trebuie sa te gandesti dualist, ca si cum ai avea tot timpul doua “animale” inauntrul tau – doua identitati, doua potentialitati. “Sub-omul”, mediocrul, sau ceea ce lasi sa se manifeste in momentul actual, si “supra-omul”, versiunea 2.0 a ta, ceea ce poti deveni. Daca vrei sa ai rezultate cu adevarat, primul trebuie acceptat asa cum e el, in timp ce al 2-lea trebuie impins in continuu, prin comparatie. Da, ai auzit bine!

Vrei sa existe un echilibru intre a te compara cu altii, cu rezultatele altora, si cu acceptarea. Daca m-as compara doar cu mine insumi, nu mi-as atinge varfurile, nu as obtine rezultatele de care sunt in stare cu adevarat. Daca doar m-as compara cu ceilalti, probabil m-as epuiza rapid, atat fizic cat si mental, devenind invidios si depresiv. Daca doar m-as accepta, as ajunge sa ma complac in situatia prezenta: sunt ok asa cum sunt, nu am nevoie sa cresc, nu tre’ sa fac nimic pentru a-mi imbunatati conditia.

Evident ca exista comparatii bune si comparatii rele. “Vreau sa fiu la fel de inalt ca X” in momentul in care ai 1.72 e o comparatie nefericita. Daca nu evolueaza stiinta intr-atat incat sa faca posibil lucrul asta, nu are rost sa-ti bati capul si mai bine accepti acest lucru intru totul.

Insa “vreau sa am 70kg la fel ca si X”, asta e o comparatie buna, deoarece e realizabil, iti seteaza un obiectiv pe care il poti indeplini. Da, poate ca e nevoie sa faci modificari in mai multe parti: alimentatie, lucrul cu greutati, cardio, insa este posibil.

Ce vreau sa zic? Este ok sa ai standarde, ba chiar sa te compari cu standardele altora, daca balansezi acest lucru cu acceptarea – persoanei tale, nivelului tau, locului in care te afli in calatoria spre acel obiectiv. Nu are rost sa cazi in capcana sentimentelor negative, sa devii suparat si dezamagit, sa te simti inferior ca nu esti la fel cum e si celalalt, sau ca nu ai ce are celalalt. Secretul este sa-i tratezi pe ceilalti ca pe niste invatatori, mai ales pe acele persoane care au pornit de unde esti acum si au ajuns unde vrei tu sa ajungi.

nothing-original

Mutatia este mai importanta decat sa fii “original”

Multi cred ca daca se apuca de o activitate noua, daca initiaza un nou obicei, daca fac ceva ce nu au mai facut pana acum, nu mai sunt “ei”. Si tot tin cu dintii stransi de acea imagine pe care si-au format-o, ba zicand ca sunt “autentici”, ba ca asa au fost dintotdeauna si nu se vor putea schimba niciodata, uitand un simplu fapt: suntem media persoanelor din jurul nostru. Cum crezi ca erai “tu insuti” daca ai fi fost crescut, de exemplu, in paduri de catre lupi? Pentru mine, standardul nu e sa fiu original, ci sa pot trai congruent cu propria-mi realitate.

Niciodata nu e vorba sa-ti inlocuiesti personalitatea cu una mai buna, sau diferita. E vorba de a-ti adauga noi fatete personalitatii tale, de a adauga noi elemente, noi “module”, daca iti place sa gandesti in termeni tehnici. Cred in “mutatie”. Baza actiunilor mele de 8 ani incoace a fost ca poti lua si poti asimila ce e mai bun de la cei din jurul tau: un mod de a gandi, de a actiona, de a face lucrurile intr-un anumit fel. Orice poate fi “disecat” in parti componente, poate fi impartit in pasi de actiune si se poate construi un sistem in jurul lui. Asta e interesant si “pasional” pentru mine.

Dorinta pentru schimbare poate aparea rapid, daca esti pus in fata unei situatii care evoca in tine un raspuns de genul: nu sunt bun la asta, tre’ sa fac ceva in privinta asta, daca ti se intampla ceva serios sau grav, daca dai peste un program nou, un sistem intr-un domeniu care te-ar interesa personal, sau daca a aparut o persoana speciala in viata ta, careia vrei sa-i oferi ce-i mai bun, in ceea ce te priveste. Insa, chiar daca e posibil lucrul asta, nu tot timpul suntem pregatiti pentru a initia schimbarea.

In anul 1977, profesorul in psihologie James Prochaska, impreuna cu colegii sai de la universitatea din Rhode Island, au pus bazele unui model numit “stagiile schimbarii comportamentale”. Acesta are 5 parti componente: Precontemplarea, Contemplarea, Prepararea, Actiunea si Mentenanta.

stages-of-change

1. In precontemplare nu te gandesti deloc la schimbare. Nici nu iti dai seama ca e ceva de schimbat sau ca exista posibilitatea ca s-ar putea schimba. Nu esti la curent cu informatiile, sau esti dezinformat, si eviti sa te gandesti la consecintele “drumului actual” pe care mergi. Daca esti in acest stagiu si vrei sa treci la urmatorul, e necesar sa te educi, sa primesti feedback din partea celorlalti in ceea ce priveste comportamentul curent, sa te lasi inspirat de ceilalti, sa vezi cum au reusit sa se schimbe si sa te gandesti la modurile in care aceasta schimbare ar avea impact asupra celor din jur.

2. Contemplarea este stagiul in care ai constientizat ca e ceva in neregula si simti ca e timpul pentru o schimbare. Aici e util sa creezi o lista “pro si contra” schimbarii si actiunii, sa identifici ce ai castiga si ce ai pierde, sa fii sigur ca beneficiile depasesc dezavantajele si sa reduci pierderile, gasind modalitati de a pastra avantajele percepute ale starii actuale in starea dorita. (Da, ma exprim in limbaj de coaching aici, nu ma pot abtine.) Intreaba-te: ce gen de persoana voi deveni daca imi schimb comportamentul? Este aceasta schimbare importanta? Mai mult, este congruenta cu valorile mele? Apoi vizualizeaza atat rezultatul cat si procesul necesar pentru ca schimbarea sa se produca.

3. In preparare, tatonezi terenul. Te pregatesti de actiune, incepi sa faci mai mult research legat de pasii necesari atingerii obiectivului, iti construiesti un plan de actiune, faci pregatirile fizice, le zici prietenilor si familiei ce urmeaza sa faci si chiar vezi cum poti obtine suport din partea acestora. Acum e timpul sa-ti iei angajamentul fata de tine si fata de ceilalti ca esti dispus sa mergi pana la capat, crezand cu tarie in abilitatea ta de a initia schimbarea si de a o mentine in situatii dificile.

4. Esti in actiune in momentul in care se poate observa ca ti s-a schimbat comportamentul, in mod regulat. Eviti situatiile si persoanele care iti saboteaza schimbarea. Iti construiesti un sistem de recompense. Gasesti persoane cu care poti vorbi despre asta la un alt nivel. Sarbatoresti bornele kilometrice, te bati cu palma pe umar pentru progresul facut. Cauti alternative pentru a inlocui vechiul mod de a gandi si de a actiona cu ceva mai bun.

5. Mentenanta este etapa in care-ti vei petrece cea mai mare parte din timp. Aici ai grija sa ramai pe drum, sa continui sa actionezi in mod constant, si sa fii atent sa nu recidivezi. Din cand in cand o sa ai rezervari si vei fi tentat sa te intorci la vechiurile obiceiuri. De aceea, e important sa devii constient care ar fi acele situatii in care ai putea s-o dai in bara, sa vorbesti cu persoane care au trecut prin aceleasi dificultati, sa-ti petreci timpul cu persoane care se comporta in noul mod si sa ai la indemana activitati care te-ar putea ajuta, in caz ca devii stresat de efortul pe care-l depui. Un jurnal de dezvoltare personala poate ajuta mult, ca si sistem de responsabilizare.

Dupa cum se poate vedea, schimbarea nu este un eveniment, nu este ceva ce se petrece peste noapte, ci este un intreg proces de practica intentionata, marcat de o serie de etape clare ale schimbarii.

little-turtles-future-ninja

Nu cred in “poate ca intr-o zi…”

Cred in obiective, in sisteme, in planuri, in practica intentionata, dar mai ales in disciplina. Poti sa ai cele mai tari tehnici de productivitate si de time management, cele mai misto strategii de a ajunge din punctul A in punctul B, daca nu ai disciplina, nu ai nimic. Este mult mai important sa obtii momentum in directia in care vrei, decat sa obtii rezultate remarcabile. Disciplina nu tre’ sa fie o povara, nici nu tre’ sa ai vointa de fier, ci e nevoie sa-ti dai seama ce vrei cu adevarat, sa dai la o parte restul si sa-ti indrepti total atentia intr-acolo.

Nu vei schimba nimic daca nu iti vei dedica timp zilnic acelei schimbari. Daca nu e zilnic, nu-ti iei destul de “in serios” obiectivul tau. Uita de schimbari de 21, de 30, de 60 de zile. Concentreaza-te pe faptul ca “azi fac asta”, “maine fac asta”, “poimaine fac asta” si tot asa. Incepe cu schimbari mici. Fa acel lucru 5 minute, dar la aceeasi ora din zi. Recompenseaza-te. Urmareste-ti progresul.

Insa nu ar trebui sa pui presiune asupra ta sa te schimbi, sau sa ii fortezi pe altii sa se schimbe, in ceea ce priveste acest lucru. Poti, in schimb, sa (le) usurezi procesul, folosindu-te de ponturile de mai sus. Si nu uita ca, cel mai important, e sa reusesti sa te accepti asa cum esti si pe masura ce evoluezi, sa-ti aloci timp sa te relaxezi, sa fii fericit in prezent si sa te bucuri de viata.

Care este lucrul pe care vrei sa-l schimbi acum, insa te chinui deoarece intampini rezistenta? Intra in discutie!

Trimite articolul prietenilor tai:

Pastram legatura:

Citeste in continuare: