Subiect: Dezvoltare Personala.
6 minute.

vision-board

O sa-ti impartasesc un mic secret: nu mi-am setat niciodata obiective pentru “noul an” si nu m-am apucat niciodata sa fac schimbari majore in luna lui ianuarie. Motivul e unul simplu: nu ai loc de toti cei care vor esua lamentabil in actiunile lor si care tot ce reusesc sa faca e sa te incurce.

Mi se par foarte amuzante provocarile pe care si le seteaza unii, de genul “de acum inainte, o sa merg la sala de 5 ori pe saptamana!” Ei, hei rup? Nu ai reusit tot anul sa iti iei un abonament de 8 sedinte, ce te face sa crezi ca o sa rezisti la supra-antrenamentul de 5 ori pe saptamana? E un lucru bun sa te ambitionezi, dar fa-o si cu cap!

Sau esti asa nemultumit de viata ta si vrei sa-ti modifici complet stilul de viata. Si vrei totul din prima! Ce se intampla e ca desi ti-ai facut un caiet de visuri sau vision board, acum incepi sa te simti stresat ca naiba si supra-coplesit de toate lucrurile astea de care esti nemultumit si pe care TREBUIE sa le schimbi.

La un moment dat, iti dai seama ca ai chiar cele mai bune intentii din lume, dar parca orice ai face, reusesti cumva sa te intorci de acolo de unde ai plecat. Si incepi sa cauti pe google, dai de bloguri, si ce gasesti? Cum sa-ti schimbi obiceiurile in 30 de zile. Logic! Ajungem si acolo, dar hai sa-ti zic, mai bine, cum am reusit eu sa ajung, la inceputul drumului dezvoltarii personale, de la 80 de kile la 69 de kile.

anul-asta-schimb-tot

Scena in care pustiu’ gras merge la sala

Au existat destule tentative sa fac totul de capul meu. Am fix 3 sali de fitness in apropiere si am mers la toate: ba singur, ba cu un prieten. Nu am inceput sa vad rezultate pana atunci cand, satul de burta fiind, si motivat de realizarile unor persoane din jurul meu, am luat decizia sa fac fitness personalizat cu un antrenor de fitness.

Nu stiam ce o sa implice asta, cat anume o sa dureze, insa aveam in cap un singur lucru: nu conteaza cat costa, nu conteaza ce anume o sa ma puna sa fac si nu conteaza cat timp o sa dureze, o sa ma tin de lucrul asta pana cand o sa am rezultate sau o sa patesc o nenorocire. Get fit or die trying! :) Dap, cea mai ecologica atitudine, o sa zici. :) Din fericire nu am avut parte de incidente si a mers totul snur.

Astfel, undeva pe la inceputul primaverii si alimentat de aceasta idee, paseam in sala de fitness cu o atitudine imbatabila. Dupa o sedinta initiala si cateva intrebari, ne-am apucat de treaba. Eram singurul din toata sala care facea fitness personalizat cu antrenor. Dupa vreo 2 luni, am primit cadou si un coleg de antrenament. A renuntat dupa 2 saptamani. L-Carnitine, Whey Gold Standard si alte americanisme de genul deja nu mai erau niste cuvinte necunoscute pentru mine.

De la 2 sedinte pe luna, am trecut la 3 si vroiam sa ma imping mai mult, la care antrenorul imi spune: nu conteaza de cate ori vii, cei care vin de 2-3 ori pe saptamana au rezultate mai mari decat cei care vin de 5 ori, dar care nu se tin si nu fac exercitiile corecte – puls pe aparat, grupuri musculare, stretching… Daca vrei sa vii de mai multe ori, dozam altfel intensitatea, pentru ca risti sa intri in supra-antrenament.

Au trecut, o luna, doua, patru, sase. Ajunsesem asa slab, incat antrenorul incepuse sa glumeasca cu mine: nu te uiti la tine cum arati, au inceput sa ti se cunoasca toate venele de pe mana. Unde vreau sa ajung? Pe langa faptul ca ma laud: 6 luni de antrenament, 69 de kile si… mersul la sala tot nu devenise un obicei.

ectomorf-mezomorf-endomorf

Ai nevoie doar de 30 de zile… NOT!

Cu totii stim ca avem nevoie de 30 de zile sa ne formam un obicei, nu? Te scremi un pic primele 10 zile, tragi un pic mai usor urmatoarele 10, pana in punctul culminant din ziua 30, cand acest proces se incheie intr-un mod glorios si poti merge tantos, deoarece acum ai un obicei nou si stralucitor sub centura.

Singura problema e ca nu exista asa ceva. Cum ziceam si in Ghidul DDM, sa-ti schimbi un obicei in 30 de zile este un mit! Aoleu, cum asa?

Totul a inceput in momentul in care un chirurg plastic, pe numele lui Maxwell Maltz, a scos in 1960 pe piata o carte denumita “Psycho Cybernetics”. In aceasta carte, el argumenta cum ca e nevoie de aproximativ o luna de zile pentru a te ajusta la traume si la schimbari majore din viata ta, precum pierderea unui membru. De aici a inceput toata nebunia: lumea a inceput sa zica – daca asa sta treaba, atunci poti implementa si un obicei in 30 de zile, pentru ca un obicei nou e o schimbare majora in viata ta, nu?

Nu! In 2009, cercetatorii din domeniul psihologiei de la universitatea din Londra, in frunte cu Dr. Phillippa Lally, au vrut sa testeze exact acest lucru: in cat timp se formeaza un obicei? Rezultatele au fost cu totul altele decat ne-am fi asteptat.

In medie, ai nevoie de 66 de zile pentru a simti ca actiunile intreprinse devin automatisme, adica devin obiceiuri in adevaratul sens al cuvantului. Insa… asta in cazul obiceiurilor minore, de genul “beau un pahar cu apa de dimineata”. Insa de cat timp ai nevoie, de exemplu, sa faci 50 de abdomene si sa devina un obicei?

Daca unii se lauda cu schimbari de pana intr-o luna, in realitate oamenii n-au ajuns sa-si formeze un obicei nici pana in 84 de zile (cat timp a durat testul), si prognoza cercetatorilor a fost ca va deveni un obicei undeva dupa 254 de zile. 254 de zile de repetitie si de efort zilnic!

Din aceasta cauza, consider ca “provocarile de 30 de zile” si creantele de genul “formeaza-ti un obicei nou in 30 de zile” sunt bullshit. Ba mai mult, sunt periculoase si efectele acestora pot constitui o mare palma pentru self-esteem. N-am fost in stare sa-mi creez obiceiul in 30 de zile! Mie nu-mi iese nimic bine. Sunt un incapabil, un prost… nu sunt bun la nimic!

challenge-accepted

De ce esuezi sa-ti formezi un obicei?

Dupa cum spuneam mai devreme, dupa 6 luni de mers la sala si un program fix urmat cu strictete, tot nu am ajuns sa-l simt ca pe un obicei, motiv pentru care m-am apucat de arte martiale si altele. A esuat sa devina un obicei pentru ca tot se simtea ca un efort constient, in pofida perioadei indelungate de timp. Poate daca ma tineam de sala mai mult de 6 luni… poate daca faceam exercitii in fiecare zi… poate atunci devenea un obicei.

Atunci ce e de facut? Cu ce te ajuta pe tine asta? Ia in calcul posibilitatea ca efortul tau nu se va transforma intr-un obicei, in adevaratul sens al cuvantului, chiar si dupa 30 de zile. Nu are rost sa astepti ziua magica in care va deveni un automatism. In schimb, concentreaza-te pe planificari si pe sisteme.

* Daca ai o lista imensa de todo pentru anul asta, imparte-ti tot pe 12 luni. Si daca pana acum aveai termen de 30 de zile, iti recomand sa-ti maresti termenul la 2 luni. Si daca e cu adevarat important, noteaza-ti in dreptul lui: “atata timp cat e nevoie”.

* Fa-ti obiectivele specifice si masurabile. Nu “dau burta jos”, ci “69 de kg pe cantar, mergand la sala Luni, Miercuri si Joi de la ora 17:30, exersand grupele de muschi”… ai prins ideea.

* Concentreaza-te asupra unei singure schimbari odata. Eu pot sa-mi mentin ritualul de dimineata: o ora de cardio, dush si meditatie. E modul meu de a inlocui cafeaua si antidepresivele. :) Pentru tine s-ar putea sa fie prea mult, chiar si o ora. Si atunci ce faci? Incepi cu si mai putin: 5 minute, 10 minute, dar regulat.

* Vizualizeaza, insa fa-o corect. Multi se concentreaza pe vizualizarea rezultatului si raman acolo, in momentul in care ar trebui sa se concentreze pe vizualizarea actiunii si a pasilor necesari pentru obtinerea rezultatului.

Si dupa ce ai partea asta pusa la punct, concentreaza-te pe actiune. Angajamentul si consistenta bat la fund orice planificare facuta.

supra-planificare

Poate ca acum o sa te dezumfli un pic la vazul celor scrise mai sus. Sau poate o sa-ti creasca un pic motivatia, deoarece nu exista presiune. Nu exista o linie de finish la sfarsitul a 30 de zile, asa ca poti sa te relaxezi un pic si sa incepi sa faci pasi mici si siguri.

Nu ai nevoie de date magice gen “1 ianuarie”, nu exista “termene magice”. Eu am avut rezultate deoarece am avut bunavointa sa-mi las ego-ul si istoria personala deoparte. O sa dureze ceva timp si vei fi nevoit sa sustii schimbarea dupa ce o faci. Asa ca intreaba-te serios: Merita?

Care este cea mai mare schimbare pe care vrei s-o faci in 2013?

Daca ti-ai facut o lista de obiective, daca ai un caiet al visurilor sau vision board, vreau sa le iei pe fiecare in parte si sa ti le modifici, tinand cont de sfaturile de mai sus. Iar apoi lasa-mi un comentariu mai jos si impartaseste ce revelatii ai avut si ce schimbari ai facut ca urmare a citirii acestui articol.

Ah, si daca vrei sa te apuci de treaba cu adevarat, eu zic sa mai astepti putin. Nu mai e mult pana la sfarsitul lunii. :)

Trimite articolul prietenilor tai:

Pastram legatura:

Citeste in continuare: