Subiect: Dezvoltare Personala.
6 minute.

O sa-ti impartasesc un mic secret: nu mi-am setat niciodata obiective pentru “noul an” si nu m-am apucat niciodata sa fac schimbari majore in luna lui ianuarie. Motivul e unul simplu: nu ai loc de toti cei care vor esua lamentabil in actiunile lor si care tot ce reusesc sa faca e sa te incurce.

Mi se par foarte amuzante provocarile pe care si le seteaza unii, de genul “de acum inainte, o sa merg la sala de 5 ori pe saptamana!” Ei, hei rup? Nu ai reusit tot anul sa iti iei un abonament de 8 sedinte, ce te face sa crezi ca o sa rezisti la supra-antrenamentul de 5 ori pe saptamana? E un lucru bun sa te ambitionezi, dar fa-o si cu cap!

Sau esti asa nemultumit de viata ta si vrei sa-ti modifici complet stilul de viata. Si vrei totul din prima! Ce se intampla e ca desi ti-ai facut un caiet de visuri sau vision board, acum incepi sa te simti stresat ca naiba si supra-coplesit de toate lucrurile astea de care esti nemultumit si pe care TREBUIE sa le schimbi.

La un moment dat, iti dai seama ca ai chiar cele mai bune intentii din lume, dar parca orice ai face, reusesti cumva sa te intorci de acolo de unde ai plecat. Si incepi sa cauti pe google, dai de bloguri, si ce gasesti? Cum sa-ti schimbi obiceiurile in 30 de zile. Logic! Ajungem si acolo, dar hai sa-ti zic, mai bine, cum am reusit eu sa ajung, la inceputul drumului dezvoltarii personale, de la 80 de kile la 69 de kile.

Scena in care pustiu’ gras merge la sala

Au existat destule tentative sa fac totul de capul meu. Am fix 3 sali de fitness in apropiere si am mers la toate: ba singur, ba cu un prieten. Nu am inceput sa vad rezultate pana atunci cand, satul de burta fiind, si motivat de realizarile unor persoane din jurul meu, am luat decizia sa fac fitness personalizat cu un antrenor de fitness.

Nu stiam ce o sa implice asta, cat anume o sa dureze, insa aveam in cap un singur lucru: nu conteaza cat costa, nu conteaza ce anume o sa ma puna sa fac si nu conteaza cat timp o sa dureze, o sa ma tin de lucrul asta pana cand o sa am rezultate sau o sa patesc o nenorocire. Get fit or die trying! :) Dap, cea mai ecologica atitudine, o sa zici. :) Din fericire nu am avut parte de incidente si a mers totul snur.

Astfel, undeva pe la inceputul primaverii si alimentat de aceasta idee, paseam in sala de fitness cu o atitudine imbatabila. Dupa o sedinta initiala si cateva intrebari, ne-am apucat de treaba. Eram singurul din toata sala care facea fitness personalizat cu antrenor. Dupa vreo 2 luni, am primit cadou si un coleg de antrenament. A renuntat dupa 2 saptamani. L-Carnitine, Whey Gold Standard si alte americanisme de genul deja nu mai erau niste cuvinte necunoscute pentru mine.

De la 2 sedinte pe luna, am trecut la 3 si vroiam sa ma imping mai mult, la care antrenorul imi spune: nu conteaza de cate ori vii, cei care vin de 2-3 ori pe saptamana au rezultate mai mari decat cei care vin de 5 ori, dar care nu se tin si nu fac exercitiile corecte – puls pe aparat, grupuri musculare, stretching… Daca vrei sa vii de mai multe ori, dozam altfel intensitatea, pentru ca risti sa intri in supra-antrenament.

Au trecut, o luna, doua, patru, sase. Ajunsesem asa slab, incat antrenorul incepuse sa glumeasca cu mine: nu te uiti la tine cum arati, au inceput sa ti se cunoasca toate venele de pe mana. Unde vreau sa ajung? Pe langa faptul ca ma laud: 6 luni de antrenament, 69 de kile si… mersul la sala tot nu devenise un obicei.

Ai nevoie doar de 30 de zile… NOT!

Cu totii stim ca avem nevoie de 30 de zile sa ne formam un obicei, nu? Te scremi un pic primele 10 zile, tragi un pic mai usor urmatoarele 10, pana in punctul culminant din ziua 30, cand acest proces se incheie intr-un mod glorios si poti merge tantos, deoarece acum ai un obicei nou si stralucitor sub centura.

Singura problema e ca nu exista asa ceva. Cum ziceam si in “Dincolo de Motivatie”, sa-ti schimbi un obicei in 30 de zile este un mit! Aoleu, cum asa?

Totul a inceput in momentul in care un chirurg plastic, pe numele lui Maxwell Maltz, a scos in 1960 pe piata o carte denumita “Psycho Cybernetics”. In aceasta carte, el argumenta cum ca e nevoie de aproximativ o luna de zile pentru a te ajusta la traume si la schimbari majore din viata ta, precum pierderea unui membru. De aici a inceput toata nebunia: lumea a inceput sa zica – daca asa sta treaba, atunci poti implementa si un obicei in 30 de zile, pentru ca un obicei nou e o schimbare majora in viata ta, nu?

Nu! In 2009, cercetatorii din domeniul psihologiei de la universitatea din Londra, in frunte cu Dr. Phillippa Lally, au vrut sa testeze exact acest lucru: in cat timp se formeaza un obicei? Rezultatele au fost cu totul altele decat ne-am fi asteptat.

In medie, ai nevoie de 66 de zile pentru a simti ca actiunile intreprinse devin automatisme, adica devin obiceiuri in adevaratul sens al cuvantului. Insa… asta in cazul obiceiurilor minore, de genul “beau un pahar cu apa de dimineata”. Insa de cat timp ai nevoie, de exemplu, sa faci 50 de abdomene si sa devina un obicei?

Daca unii se lauda cu schimbari de pana intr-o luna, in realitate oamenii n-au ajuns sa-si formeze un obicei nici pana in 84 de zile (cat timp a durat testul), si prognoza cercetatorilor a fost ca va deveni un obicei undeva dupa 254 de zile. 254 de zile de repetitie si de efort zilnic!

Din aceasta cauza, consider ca “provocarile de 30 de zile” si creantele de genul “formeaza-ti un obicei nou in 30 de zile” sunt bullshit. Ba mai mult, sunt periculoase si efectele acestora pot constitui o mare palma pentru self-esteem. N-am fost in stare sa-mi creez obiceiul in 30 de zile! Mie nu-mi iese nimic bine. Sunt un incapabil, un prost… nu sunt bun la nimic!

De ce esuezi sa-ti formezi un obicei?

Dupa cum spuneam mai devreme, dupa 6 luni de mers la sala si un program fix urmat cu strictete, tot nu am ajuns sa-l simt ca pe un obicei, motiv pentru care m-am apucat de arte martiale si altele. A esuat sa devina un obicei pentru ca tot se simtea ca un efort constient, in pofida perioadei indelungate de timp. Poate daca ma tineam de sala mai mult de 6 luni… poate daca faceam exercitii in fiecare zi… poate atunci devenea un obicei.

Atunci ce e de facut? Cu ce te ajuta pe tine asta? Ia in calcul posibilitatea ca efortul tau nu se va transforma intr-un obicei, in adevaratul sens al cuvantului, chiar si dupa 30 de zile. Nu are rost sa astepti ziua magica in care va deveni un automatism. In schimb, concentreaza-te pe planificari si pe sisteme.

* Daca ai o lista imensa de todo pentru anul asta, imparte-ti tot pe 12 luni. Si daca pana acum aveai termen de 30 de zile, iti recomand sa-ti maresti termenul la 2 luni. Si daca e cu adevarat important, noteaza-ti in dreptul lui: “atata timp cat e nevoie”.

* Fa-ti obiectivele specifice si masurabile. Nu “dau burta jos”, ci “69 de kg pe cantar, mergand la sala Luni, Miercuri si Joi de la ora 17:30, exersand grupele de muschi”… ai prins ideea.

* Concentreaza-te asupra unei singure schimbari odata. Eu pot sa-mi mentin ritualul de dimineata: o ora de cardio, dush si meditatie. E modul meu de a inlocui cafeaua si antidepresivele. :) Pentru tine s-ar putea sa fie prea mult, chiar si o ora. Si atunci ce faci? Incepi cu si mai putin: 5 minute, 10 minute, dar regulat.

* Vizualizeaza, insa fa-o corect. Multi se concentreaza pe vizualizarea rezultatului si raman acolo, in momentul in care ar trebui sa se concentreze pe vizualizarea actiunii si a pasilor necesari pentru obtinerea rezultatului.

Si dupa ce ai partea asta pusa la punct, concentreaza-te pe actiune. Angajamentul si consistenta bat la fund orice planificare facuta.

Poate ca acum o sa te dezumfli un pic la vazul celor scrise mai sus. Sau poate o sa-ti creasca un pic motivatia, deoarece nu exista presiune. Nu exista o linie de finish la sfarsitul a 30 de zile, asa ca poti sa te relaxezi un pic si sa incepi sa faci pasi mici si siguri.

Nu ai nevoie de date magice gen “1 ianuarie”, nu exista “termene magice”. Eu am avut rezultate deoarece am avut bunavointa sa-mi las ego-ul si istoria personala deoparte. O sa dureze ceva timp si vei fi nevoit sa sustii schimbarea dupa ce o faci. Asa ca intreaba-te serios: Merita?

Care este cea mai mare schimbare pe care vrei s-o faci in 2013?

Daca ti-ai facut o lista de obiective, daca ai un caiet al visurilor sau vision board, vreau sa le iei pe fiecare in parte si sa ti le modifici, tinand cont de sfaturile de mai sus. Iar apoi lasa-mi un comentariu mai jos si impartaseste ce revelatii ai avut si ce schimbari ai facut ca urmare a citirii acestui articol.

Ah, si daca vrei sa te apuci de treaba cu adevarat, eu zic sa mai astepti putin. Nu mai e mult pana la sfarsitul lunii. :)

21 comentarii

Ti-a fost de folos? Da share prietenilor tai. Mersi!

Pastram legatura:

Daca vrei o modalitate de a oferi inapoi:

1. Fa-ti cont aici: BTCXCHANGE
2. Poti sa donezi BTC aici: 1MAYheMC6ZrPRV3Ku9HSPfjfHH15KwpdZQ

Intrebari? Pareri? Completari?

21 comentarii la Ce nu-ti spune aproape nimeni despre rezolutiile de anul nou si obiceiuri

  1. Dan

    Salut. :)
    1. Cat te-a costat lunar antrenamentul cu un personal trainer?
    2. Pera, in articolul lui de zi, vorbea exact de formarea unui obicei nou in 30 zile si din punctul asta de vedere, articolele voastre se bat un pic cap in cap; pana la urma, care e adevarul? Se poate, sau nu se poate in 30 zile? Sau pur si simplu depinde de fiecare in parte (exista un minim si un maxim de zile/luni) ?

    • Leonard Dobre · mayhem.ro ·

      1. Intre 350 si 450 ron, in functie de cate ori vrei sa mergi.
      2. Nu exista un minim si maxim, cercetatorii zic ca “it would be foolish to give a number”.

  2. Stefan Stratulat

    Un articol foarte reușit și mult adevăr în el. Și eu sunt adeptul pașilor mici dar siguri.
    De exemplu mie mi-a luat un an de zile să îmi fac obicei de a face exerciții zilnice. Am început cu 10 flotări, am încercat diverse programe … și acum am ajuns la 50-60/flotări/zi și vreau să ajung la 100.

    Pe anul ăsta … nu mi-am stabilit un todo list ci mai degrabă un targeturi pe care să le ating treptat. Un anumit număr de abonați la blog, un anumit venit lunar etc. Să-mi pot evalua activitatea mai ușor.

  3. Sorin · evolutiaperfecta.ro ·

    Cine crede ca un obicei se intrerupe in ziua 30 de obicei se minte singur…dar ar fi un pas inainte daca macar majoritatea ar ajunge la ziua 30, timp in care sa aiba in permanenta DE CE FAC asta si CE INSEMNA si ce pot imbunatatii.

    Realitatea arata ca majoritatea nu fac nici primii pasi, iar cei care fac odata ce entuziasmul dispare revin la ceea ce faceau inainte.

    Tine de fiecare in parte sa-si gasesca cele mai bune modaliatii prin care se poate mentine motivat si sa caute sa faca in fiecare zi pasii catre ceea ce isi doreste!

  4. Iacob Ioan-adrian · www.facebook.com ·

    Ti-ai descris intentiile, ai descris alternative (30-66), dar… nu am citit nicaieri despre ce ai obtinut tu efectiv, in urma studiilor si experientelor respective? Ca vine, in decembrie, ca vine in ianuarie, planificarile si to do listul, tot la stadiul de recomandari il trecem, nu?
    Man in the mirror?

  5. Paul Melinte · paulmelinte.com ·

    Nici eu nu cred in termene magice gen: “30 zile” sau “21 de zile “. Cred totusi ca este posibil sa-ti formezi un obicei si in mai putin de 30 de zile. Nu stiu de ce toate lumea pune semnul = intre “obicei” si “activitate neplacuta”. Ex. : cate zile ti-a luat ca sa transformi facebook intr-un obicei :) Unul dintre secrete este sa-ti placa. Alt secret este motivatia corecta. Introspectia ne poate da raspunsuri la intrebari precum: De ce imi doresc asta ? ; Chiar imi doresc acest obicei ? ; Este uitl/benefic/potrivit pentru mine ?
    In felul asta evitam riscul de a trai visul altcuiva si gasim in noi suficiente resurse pentru a reusi.

    • Leonard Dobre · mayhem.ro ·

      Pe mine insight-ul asta ma ingrijoreaza, adica avem tendinta sa transformam in obiceiuri cele mai “proaste” activitati, care ne aduc placere imediata, rapida etc. :)

  6. Lucian Alexandru Motoc · www.facebook.com ·

    Cred ca mai exista un factor in toata treaba asta cu instalarea unui obicei nou. Ma gandesc asa: daca eu merg la serviciu in fiecare zi, timp de x ani de zile pe un drum, inseamna ca mi-am creat un obicei sa merg pe drumul ala. Si intr-o zi cineva imi arata un drum nou. (mi-l arata doar o data) Drumul nou este o scurtatura, si ajung mult mai repede si mai usor la destinatie. Cred, (ca sa nu spun ‘sunt sigur’) ca mersul pe drumul nou va deveni un obicei dupa 1 zi, si nu dupa 30 de zile, sau 66 de zile, sau 254 de zile. Dar inca incerc sa-mi dau seama care este esenta de extras din ideea asta…?

    • Cosmin

      Este vorba despre un obicei ce necesita un efort mai considerabil din partea ta.Acest tip de obicei ii ia timp pana sa devina un automatism.Exemplul unui om ce nu a facut abdomene in ultimii 4 ani sa zicem.Isi face un program incepe cu ziua 1 iar apoi daca nu are o vointa destul de puternica peste cateva zile,saptamani sau luni renunta fiindca il vede ca pe un lucru ce necesita un efort mai mult sau mai putin mare din privinta lui.In schimb schimbarea unui obicei de genul descris de tine vine aproape automat fiindca practic inlocuieste un obicei de al tau ce necesita efort cu unul mult mai satisfacator si rezultate imediate.E ca si cum in exemplul dat mai sus i-ai spune subiectului sa renunte la facut abdomene fiindca nefacandu-le are avantaje mai bune.

    • Leonard Dobre · www.facebook.com ·

      Nu stiu de ce, dar analogia ma duce cu gandul sa renunt la exercitiu fizic si in schimb sa iau pilule magice de slabit de pe teleshopping. :))

    • Cristina Goanta Nedeianu · www.facebook.com ·

      no offence ,dar a alege dintr-o data alta ruta nu prea pare a avea legatura cu obicei/obisnuinta.Da, de maine sigur ca voi merge pe drumul mai scurt, dar cate zile, dimineata voi avea tendinta sa o iau in directia veche?Cate zile voi cauta chioscul de la care imi cumparam ziarul pe noul traseu?.Cate zile voi manca covrigi in pauza de pranz pt ca am ratat oprirea la magazinul de unde-mi pot cumpara altceva de mancat?Renuntarea la un obicei presupune intai recunoasterea lui, constientizarea altor variante, testarea acestora, compararea lor, alegerea si……aplicarea.

  7. Lucian Alexandru Motoc · www.facebook.com ·

    Cred ca mai exista un factor in toata treaba asta cu instalarea unui obicei nou. Ma gandesc asa: daca eu merg la serviciu in fiecare zi, timp de x ani de zile pe un drum, inseamna ca mi-am creat un obicei sa merg pe drumul ala. Si intr-o zi cineva imi arata un drum nou. (mi-l arata doar o data) Drumul nou este o scurtatura, si ajung mult mai repede si mai usor la destinatie. Cred, (ca sa nu spun 'sunt sigur') ca mersul pe drumul nou va deveni un obicei dupa 1 zi, si nu dupa 30 de zile, sau 66 de zile, sau 254 de zile. Dar inca incerc sa-mi dau seama care este esenta de extras din ideea asta…?

  8. Pentru Barbati · www.facebook.com ·

    Am mai vazut pe vreo 2 bloguri texte gen iti tre antrenor/nutritionist bla bla nope WRONG eu am slabit 40 kile fara antrenor/nutritionist etc Doar cu MULTA VOINTA + cautari intense si informari pe net + discutii cu unii oameni si intrebari bine puse …

    Eu sunt pentru facut lista / rezolutii pentru ca Daca nu stii unde vrei sa ajungi cum ajungi acolo ?

    • Leonard Dobre · www.facebook.com ·

      Felicitari pentru reusita. :) Acum cati au la dispozitie timp si chef sa caute, sa se informeze, sa discute, sa se monitorizeze? Iar apoi, cati dintre cei care o fac reusesc sa se tina de treaba? Food for thought. :)

  9. Raluca Muresan · entuziasm.ro ·

    Dupa studii de neuroplasticitate, s-a demonstrat ca sinapsele neuonale, o data cu o noua gandire, nou obicei, formeaza alte legaturi in aproximativ 30 de zile. Intr-adevar, ele formeaza alte legaturi intre neuroni, pt a sustine noul obicei, insa pt orice obicei…de la fumat pana la depresie, sunt sute, mii de legaturi neuronale asociate cu el, care se modifica treptat. In 30 de zile poate sa apara o schimbare, un declic, insa nu si Paradisul asteptat de multi de la linia de finish. La unii se poate produce o schimbare rapid, iar la altii sa dureze chiar si ani de zile. Dupa o trauma majora, indiferent ca e vorba despre un viol sau moartea cuiva drag, sunt oameni care isi revin si se pun pe picioare intr-o saptamana , iar altii merg la terapeuti luni sau chiar ani intregi. Depinde si de valorile, convingerile si experienta omului.
    Intr-adevar, secretul sta in pasi mici si cred ca cel mai important este ca indiferent ca iti pui o data limita sau nu, sa fii atent la “calatorie”. Degeaba astepti nerabdator sa ajungi la sfarsitul celor 30-60-1000 de zile pentru ca fiind focusat atat de mult pe rezultat, pierzi din vedere chiar evolutia ta din fiecare moment. Mai bine sa ne bucuram de progresele facute si rezultatele obtinute.
    Iar daca stam sa ne gandim ce stim astazi si ce obiceiuri avem, nu au fost asimilate in 30 de zile, ci ani intregi ni s-au repetat aceleasi informatii si am actionat in acelasi mod.

    • Leonard Dobre · mayhem.ro ·

      Exact, noi vrem sa reparam in 30 de zile ce am stricat in 30 de ani. :)

  10. Gabi

    Nici care din voi (ma refer si la Pera) nu ia in considerare cativa factori foarte importanti in formarea unui obicei nou, sau mai bine zis “de ce mi-as schimba obiceiul actual”.
    Daca sunt supraponderal, dar m-am obisnuit cu asta, alte probleme nu am, si mersul la sala il vad doar ca un timp pierdut de la citit carti, cum o sa fac eu un obicei daca stiu ca si in a 756-a zi tot o sa trebuiasca sa las cartea aia interesanta ca sa ma duc la sala? Poate intelegerea, nu prin explicatii stintifice (si fantastice) ci integrat in modul tau de gandire, ar face diferenta. Nu as merge cu mult mai mult entuziasm la sala daca “simt” cat de bine o sa fie? Poti sa-ti faci un obicei din ceva care este “bun” (pentru ca asa ai auzit sau citit) dar pe care il urasti? A propus vreodata cineva: cauta o modalitate sa exersezi obiceiul nou in asa fel incat sa-ti faca placere?
    Toti se concentreaza pe rezultatul final, de parca nu ar exista in toata schema asta decat rezultatul final. De parca un obicei nou ar avea un singur pas: de aici pana la ziua 30 (sau 66, sau 254, sau 583.906). Dar cum ramane cu primul pas? Ziua de maine? Cum sa ma apuc de maine? Ce sa fac? Iti zici “merg la sala”, la care te pregatesti, te duci, te schimbi, intri in sala si te holbezi ce sa faci. Te apuci sa faci cate ceva si renunti dezamagit dupa… 30 de zile.
    Si eu ma “chinui” de cand ma stiu sa slabesc, dar nu am reusit, cu orice combinatii de alimente, cu orice cura (mai ales ca majoritatea sunt niste ciudatenii). Am reusit abia acum 2 ani sa slabesc de la 87 kg la 75. Cum? Cu o idee simpla integrata repede si foarte eficienta pe care mi-a spus-o un prieten: renunta la paine. Salata de vinete? Manca ca la un bufet suedez: pe rosii. Salam? Incearca sa inlocuiesti painea cu cascaval sau branza. Pana la urma am gasit niste combinatii foarte faine, si sa nu va zic, ca dupa cateva zile fara paine… totul era mai gustos ca niciodata, si m-am trezit ca manc mai putin ca pana atunci (pe langa ca lipsea painea), dar asta e alta poveste. De aici, totul a mers de la sine. Dupa cateva saptamani am constatat ca manc doar jumatate din cat am mancat inainte, fara sa simt ca as renunta la ceva.
    Cum am format noul obicei? Care erau pasii? Cat a durat? Nu stiu, si nici nu cred ca este important, nu pentru voi, pentru ca voi nu aveti corpul si psihicul meu. Nu inveti sa dansezi citind carti, bloguri sau studii facute de altii despre dans, pasii in sine ii inveti oricum foarte repede. Important este cu ce atitudine faci primul pas, si cum continui. Si nu, nu exista un termen de 30, 66 sua 254 de zile pana se formeaza un obicei, sau mai bine zis, pana incepe sa-ti faca placere sa dansezi.
    Era o vorba: “It’s all in your head.”.
    Si mai era si o alta vorba: “Prima data trebuie sa-ti pese, trebuie sa-ti pese cu adevarat.”
    Mai intai afla ce trebuie sa faci in capul tau ca sa-ti pese, ca sa vina din tine sa faci ceea ce vrei sa faci.

  11. AlexGeru

    Interesant punct de vedere. Eu cred ca nu se poate masura exact perioada dupa care o actiune se transforma in obicei si ca aici depinde de mai multe circumstante.

    • Leonard Dobre · mayhem.ro ·

      Corect Alex. Ma gandesc un termen poate atat sa te “limiteze” cat sa te si “elibereze”, la modul “o sa ma tin de asta minim x zile” vs “daca nu reusesc in x zile sunt un failure”.

  12. Gabriel · succesreal.ro ·

    Salut Leonard, tind sa fiu de acord cu tine, din proprie experienta si facand unele conexiuni cu toate descoperirile recente in psihologie despre care am citit(descoperirea mielinei…). Am simtit pe propria piele ce inseamna sa iti formezi noi obiceiuri sau sa esuezi lamentabil. Am impresia (opinia personala) ca sunt mult mai multe elemente implicate aici nu numai munca si repetitia timp de n zile.Convingerile pe care le ai cred ca joaca un rol in formarea obiceiurilor de asemenea si cat de mult “crezi” ca iti place noul obicei, daca esti obligat sau nu sa il faci, motivatia, si alti factori…

    Am tot cautat o carte buna care sa-ti explice calumea subiectul asta si sa te si invete sa-ti formezi noi obiceiuri, dar inca nu am gasit.

    Eu ma intreb acum, ce te faci cand ai destul de multe lucruri care vrei sa le schimbi la tine si doar 1 obicei dureaza peste 2…3 luni? Cum faci sa implementezi mai multe obiceiuri intr-un timp relativ scurt?

  13. Andrei

    e intr-adevar un efort sa iti shimbi un obicei, implica sa vii cu un obicei pozitiv peste unul negativ. imi place ideea regasita la tine in articol, si anume, detalierea planului pe care ti-l propui, cred ca e de efect, am s-o incerc. cat priveste deadline-urile sau overplaningurile, cred ca nu sunt pt oricine, insa e bine sa iti propui ceva maret si sa infaptuiesti, sa zicem 60 – 70 % din ce ti-ai propus.

Citeste in continuare:

About Leonard Dobre

Sunt autorul blogului de dezvoltare personala Mayhem.ro. Daca vrei sa afli mai multe despre mine si calatoria mea de pana acum, intra pe pagina "Despre Leo". Am scris si un Ghid de 60 de pagini intitulat "Dincolo de Motivatie", pe care-l ofer gratuit cititorilor si pe care-l poti descarca de aici: "Dincolo de Motivatie".