Subiect: Dezvoltare Personala.
2 minute.


Iata ce spune un participant din cadrul programului Impulsul: Am capatat un obicei din a ma dezvolta personal, de la SS si acum impulsul si toate newsletterele….ce fac eu dupa ce se termina tot, fiindca in 2 luni revin la normal sa spun asa ?

Fenomenul pe care tocmai l-a descris se intituleaza generic “honeymoon effect”. El consta in faptul ca, atunci cand participa la un seminar, devine energizat, atat de liderii carismatici cat si de grupul de persoane care fac acelasi lucru de care este el interesat, dar cand se trezeste ca e singur, revine la starea initiala.

In “Working with Emotional Intelligence”, Daniel Goleman identifica 3 tipuri de persoane care participa, in mod general, la seminarii:
1. cei care sunt pregatiti sa faca o schimbare in viata lor
2. cei care privesc seminarul ca pe o vacanta, care se bucura ca scapa de cateva zile de munca
3. cei care sunt obligati sa fie acolo, pe care i-a trimis seful la un training sau i-a luat partenerul pe sus

Pentru cei din prima categorie, schimbarea vine usor. Sunt cei care atunci cand si-au pus ceva in gand, sunt destul de disciplinati sa nu se impotmoleasca pe drum.
Cei din a 3-a categorie sunt o cauza pierduta, din moment ce nu au nici macar motivatie sa fie acolo, dar sa mai aiba si vointa.

Am ramas cu cei din categoria a 2-a, care vor sa se schimbe, au acel “seminar rush”, dar la sfarsitul programului “revin la normal”. De ce viata lor nu se va schimba la sfarsitul seminarului?

Sa analizam un pic elementele care formeaza cadrul seminarului. Ai un grup de persoane care face un lucru de care esti interesat, atunci implicit si tu vei fi inclinat mai mult sa il faci. In termeni de persuasiune, asta se cheama “social proof”.

Te angajezi sa participi, in mod regulat, la activitatile din cadrul grupului. Cu cat investesti mai mult (timp, bani) in acel program, cu atat mai mult vei fi inclinat sa-l respecti. In persuasiune, principiul se numeste “commitment and consistency”.

Ai un mentor care te invata anumite lucruri, ai “authority principle”. Cel mai probabil, n-o sa te puna sa faci lucruri de care nu esti in stare, asa ca o sa te ia de la zero si o sa continue, gradual, sa te ridice la un nivel superior, folosind “baby steps”.

Toate lucrurile astea, puse cap la cap, formeaza mediul ideal pentru invatat. Ce faci cand se termina programul? Incerci sa recreezi cat poti de mult acelasi mediu.

1. “Social proof” – Creezi sau te alaturi unui grup mastermind care face acel lucru. Ideal e un grup de 4 persoane, tip “Sex and the City” sau “Entourage”. In formula asta, grupul reuseste sa furnizeze destula diversitate, sa fie “fun”, si in acelasi timp sa nu devina nici prea aglomerat.

2. “Commitment and consistency” – Te asiguri ca va intalniti regulat, ca aveti un program fix. Te asiguri ca monitorizezi progresul celorlalti, ca le oferi sfaturi, ca ii ajuti sa-si atinga obiectivele.

3. “Authority principle” – Stabilesti drept liderul grupului persoana cu cea mai mare experienta. Ea o sa fie cea care o sa se ocupe de viziune, incotro o sa va intreptati ca grup si o sa aiba grija sa motiveze.

4. “Baby steps” – Creezi un plan personal cu pasi mici: care este cel mai mic pas pe care-l pot intreprinde, care sa devina o mica victorie personala? Succesul da nastere la succes, nu conteaza cat de mare sau de mic este, important e sa vezi ca obtii progres.

Vrei sa-ti creezi un obicei sa mananci sanatos? Primul pas poate fi sa strangi la un loc alimentele nesanatoase din casa, al 2-lea sa le duci la ghena, al 3-lea sa faci o lista cu alimente sanatoase, al 4-lea sa te imbraci sa mergi la cumparaturi, al 5-lea sa iti planifici orele la care o sa mananci.

Planurile pe care ti le faci nu functioneaza pentru ca, dupa ce le-ai trasat, par o sarcina enorma. Planuieste-ti astfel incat sa faci pasi mici, putin cate putin.

Cel mai important lucru: grupul trebuie sa aiba un obiectiv comun si sa lucreze activ la indeplinirea lui. Sa te intalnesti de dragul de a te intalni, sa te lauzi ce carti ai mai citit sau ce filme ai mai vazut, nu te va ajuta pe termen lung si nu-i va ajuta nici pe ceilalti.

Da mai departe:





11 comentarii
Sunt autorul blogului de dezvoltare personala Mayhem.ro. Daca vrei sa afli mai multe despre mine si calatoria mea de pana acum, intra pe pagina "Despre Leo". Am scris si un Ghid de 60 de pagini intitulat "Dincolo de Motivatie", pe care-l ofer gratuit cititorilor si pe care-l poti descarca de aici: "Dincolo de Motivatie".

Scrie un comentariu:

11 comentarii la Persuasiune aplicata in “honeymoon effect”

  1. Bogdan · castigatimp.ro ·

    Mersi de articol, e interesant si as fi curios de aplicabilitatea tehnicilor in practica, use case-uri, cine a avut rezultate cu tehnica X si cum a aplicato, etc.

    • Leonard Dobre · mayhem.ro ·

      Cialdini face asta, prezinta case study dupa case study pentru fiecare principiu in parte. Ce am observat cand ma intalneam cu tipii de pe AS era ca aveam toate elementele “in place” si functionam ok ca grup, pana in momentul cand fiecare incerca sa preia controlul grupului. “Nu mi-a mers x lucru”, “ar trebui sa facem altceva”, “am eu o idee mai buna”. Daca fiecare trage intr-o alta directie, atunci grupul mastermind n-o sa functioneze.

    • Bogdan · castigatimp.ro ·

      Deci ce a lipsit in mastermindul vostru era leadershipul, directia. Am intalnit si eu astfel de cazuri.

      Mersi de carte, will try.

    • Leonard Dobre · mayhem.ro ·

      Nu pot sa zic ca lipsea directia, doar ca puneam accent prea mult pe “democratie”, incercam sa impac pe toata lumea si intr-un final lucru asta dauneaza mai mult decat ajuta. Am crescut mult in urma experientei cu mastermind si acum as face lucrurile un pic diferit.

  2. Smeu Viorel · www.facebook.com ·

    Probabil voi intra la o saptamana doua dupa terminarea Impulsului sa ma asigur ca mi-am schimbat total si irevocabil stilul de viata ,ca nu am facut parte din a doua categorie descrisa de tine ci din prima …..iar pe viitor voi incerca cum ai spus si tu sa recreez pasii descrisi de tine

  3. Viorel Smeu · www.facebook.com ·

    Probabil voi intra la o saptamana doua dupa terminarea Impulsului sa ma asigur ca mi-am schimbat total si irevocabil stilul de viata ,ca nu am facut parte din a doua categorie descrisa de tine ci din prima …..iar pe viitor voi incerca cum ai spus si tu sa recreez pasii descrisi de tine

  4. Maria-Cristina Rahoveanu · www.facebook.com ·

    Imi place sa cred ca fac parte din categoria I :)

    • Leonard Dobre · www.facebook.com ·

      Si mie imi place sa ma vad asa, dar daca nu incep sa misc un pai, e semn clar ca trebuie sa ma inconjor de oameni care traiesc si respira acel domeniu. :)

  5. Memo

    E chiar folositor articolul. Eu fac parte din a 2a categorie si citind ce ai scris am constientizat faptul ca o sa am nevoie de sprijinul unui grup la terminarea programului. Pera probabil s-a gandit si la asta cand a facut echipele insa acum imi dau seama ca poate o sa fie si mai bine daca ne-am grupa si in functie de orasul in care ne aflam.

  6. Alexandru Horatiu · www.dietadeslabit.com ·

    Fainutz.

    Usor inteligibile etapele. Mai greu cu limba daca nu vorbesci englezeasca.

  7. Laur

    Haha, ai facut un articol pe seama mea :)))

Citeste in continuare:

About Leonard Dobre

Sunt autorul blogului de dezvoltare personala Mayhem.ro. Daca vrei sa afli mai multe despre mine si calatoria mea de pana acum, intra pe pagina "Despre Leo". Am scris si un Ghid de 60 de pagini intitulat "Dincolo de Motivatie", pe care-l ofer gratuit cititorilor si pe care-l poti descarca de aici: "Dincolo de Motivatie".