Subiect: Dezvoltare Personala.
5 minute.

motivation-daily

Motivatia nu e niciodata elementul cheie. Ti-ai construit acea viziune a vietii tale ideale, ai un caiet al visurilor sau un vision board, si poate esti printre putinii care s-au incumetat sa puna cap la cap un plan. Insa acum ai tona asta de schimbari pe care trebuie sa le faci. Si cand te uiti la drumul pe care-l ai in fata, parca-ti piere cheful. Asa ca-ti zici sa stai linistit, universul va avea grija de toate.

Pana la urma, asta e secretul cel mai mare din lume, nu? :)

Te chinui sa te motivezi, sa incepi lucrul la visul tau. Si dintr-un anumit motiv, te simti blocat in situatia ta confortabila. Incepi sa crezi ca nu esti facut pentru asta, cu siguranta trebuie sa fie un semn faptul ca procrastinezi la greu. Si tu care credeai ca daca ai dat de dezvoltare personala, automat te-ai scos.

“Oameni spun adesea ca motivatia nu dureaza… de aceea o recomandam zilnic”. Asa ca incepi sa strangi imagini motivationale, citate si sa iti faci colectii ale celor mai frumoase clipulete de pe youtube. Da-mi voie sa te intreb: cat de mult ai progresat in acest fel?

New England Patriots at Washington Redskins 08/28/09

Adevarul e ca ai incercat deja asta si te-ai plictisit chiar. Crezi ca problema e “lipsa motivatiei”. Defapt e un termen generic – care suna misto, fara indoiala – pe care-l arunci in dialogul pe care-l ai cu tine si cu altii, pentru a justifica lipsa progresului.

Acum citesti non-stop ca sa-ti gasesti solutii la probleme. Si e un lucru bun, eu citesc in fiecare zi. Insa mult prea multi folosesc cartile de dezvoltare personala ca pe niste carti de vraji, folosesc replicile motivationale si afirmatiile ca pe niste incantatii magice. Nu, in cazul asta, sa fii un magician nu o sa-ti rezolve treaba. Inceteaza sa te mai auto-amagesti. Sa devii un luptator, asta e ceea ce-ti va aduce rezultate.

Daca n-ai facut tranzitia de la magician la luptator, e pentru ca ti-e frica de lucrurile care vin la pachet cu ea. Ce te face sa te schimbi cand ai o viata relativ confortabila? Durerea, mai mare decat cea pe care o traiesti in situatia actuala. Poate fi un eveniment care declanseaza o reactie emotionala puternica, sau poate fi gandul ca vei pierde ceva in mod sigur daca nu actionezi. Durerea e ceea ce defineste luptatorul. Fapt care ma duce cu gandul la problema initiala.

Vrei sa ai energie? Fa sport. Vrei sa te poti concentra pe o perioada de timp indelungata? Mediteaza. Dar sa vrei sa fii motivat tot timpul este o greseala. Sa-ti faci aparitia, sa-ti strigi “prezent”, asta functioneaza. E o vorba: incepatorii misca lucrurile doar cand simt s-o faca, expertii misca lucrurile indiferent de cat de motivati sunt, ce nivel de energie au si de entuziasm.

2-scrat-acorn-twilight

Poate ai auzit in jur vehiculandu-se ideea de motivatie intrinseca, sau “motivatie 3.0”. E un termen inventat de Daniel Pink care descrie ideea ca ceea ce ne mana in directia dorita e autonomia, maiestria si simtul ca avem un scop. Dupa ce citesti cartea lui, Drive, poate ca ajungi sa tragi concluzia ca iti lipseste acel tip de motivatie interna, insa concluzia ar fi pripita.

Daca studiezi un pic psihologia behaviorista, B.F. Skinner si cei asemeni lui, vei observa ca a oferi motivatia intrinseca drept panaceu universal e copilaresc. Motivatia extrinseca nu e despre “bat si morcov”, ci mai degraba despre intarirea comportamentului. Suntem motivati diferit, in functie de situatie.

Vrei sa eviti sarcinile repetitive si vrei sa fii creativ in schimb? Nu vrei sa depinzi de motivatia externa, vrei sa functionezi doar pe baza motivatiei interne? Problema e ca nu e vorba de ce vrei TU, nu e vorba de ce-ti este usor, ci de ce anume e nevoie pentru a reusi. Motivatia a fost una si aceeasi de cand lumea si pamantul. Nu vrei sa o dai la o parte pe cea externa si s-o iei in brate pe cea interna. Vrei sa aliniezi cat de mult posibil aceste fatete ale motivatiei pentru a obtine rezultatele pe care le doresti.

Cum anume faci asta? Iti construiesti un program compus din procese, din “ritualuri”; incluzi borne kilometrice si rasplati. Si la sfarsit de saptamana, te concentrezi pe viziune. Vrei sa fii disciplinat, pentru ca asta te va ajuta sa ajungi acolo unde-ti doresti. Nu sa stai cu nasul in vision board si caietul visurilor. Acest lucru poate fi chiar contra-productiv, deoarece creierul tau are impresia ca deja ai acele lucruri in viata ta. Vrei sa construiesti procese care te ajuta in obtinerea obiectivului si apoi chiar sa uiti de obiectiv pana la sfarsitul saptamanii.

3-haka-all-blacks

De ce “ritualuri” si nu “obiceiuri”? Pentru ca adevaratele obiceiuri au o perioada de “incubatie” mare. Dupa studiile cercetatoarei Phillippa Lally, pana cand un anumit comportament sa devina automatism, sau “obicei” in adevaratul sens al cuvantului, pot trece chiar si 254 de zile (!). Un ritual e un sir de actiuni prestabilite, pe care-l initiezi in mod constant, in fiecare zi, la aceeasi ora. Nu te intereseaza daca il faci in mod automat sau nu, il faci pentru ca, de exemplu, suna alarma pe telefon.

Scopul unui ritual e acela de a te pune in pozitia in care poti incepe sa “misti” lucrurile. Un ritual de dimineata poate fi: dai drumul la muzica, iti faci patul, si incepi sa faci gimnastica. Sau iesi din dus, pui cronometrul pe telefon, te sui in pat si meditezi. Vrei sa ai acesti pasi pusi pe hartie, sub forma de lista “de facut”. Sau intr-un document pe calculator.

Daca inainte ai folosit instrumente precum Joe’s Goals si Wunderlist, afla ca HabitRPG duce totul la un alt nivel. Acesta are elemente de gamification incorporate. Pornesti cu un caracter, ca intr-un joc, si ai o interfata cu 4 coloane: obiceiuri, zilnice, de facut si rasplati. Foloseste “Habits” pentru comportamente negative, deoarece poti urmari de cate ori l-ai facut intr-o zi si de cate ori l-ai inlocuit cu ceva pozitiv. Foloseste “Dailies” pentru ritualuri si incearca cat posibil sa nu intrerupi lantul de zile.

Ti-ai setat sa faci un ritual si nu l-ai completat? Pierzi puncte din viata. Ai reusit sa il completezi? Iti creste experienta, iar dupa ce ai bifat ritualul de mai multe ori, iti creste nivelul. In mod normal, coloana de “Rewards” contine “arme” ce pot fi folosite pentru a progresa mai rapid sau pentru a te proteja mai mult. Recomand sa iti stabilesti recompense pentru fiecare comportament, mai ales daca e unul pe care vrei sa-l incepi sau daca nu e asa placut pentru tine. De ce? Pentru ca vrei ca, prin asocierea cu rasplata, experienta prin care ai trecut sa fie de nota zece.

4-your-plan-universe

Pana acum 3 ani in urma, obisnuiam sa fiu foarte dezorganizat. Gandul ca trebuia sa lucrez dupa un plan era tortura pentru mine. Probabil sechele ale sistemului educational. Asta pana am inceput sa ma uit la ce fac diferit oamenii de succes. Acestia au o viziune si sisteme bine puse la punct. Dar cum pot eu sa ajung acolo?

Un aha foarte mare pe care l-am avut a fost cand am realizat ca puteam sa stau foarte bine si sa nu fac nimic, sa dorm toata ziua, puteam sa fac maratoane de seriale si de jocuri, sau sa stau ore in sir sa lucrez la ce-mi place. Si atunci mi-a picat fisa: nu sunt dezorganizat, ci sunt flexibil. Dintr-o data, cea mai mare slabiciune a devenit si cel mai mare atu pentru mine.

Cu asta vreau sa ramai dupa ce termini de citit articolul. Iti este la indemana sa faci schimbari si sa faci lucrurile sa se intample daca vrei cu adevarat. Tot ce ai nevoie e putina constientizare si de un sistem pe care sa-l pui in aplicare.

Tu cum reusesti sa te motivezi? E vreo tehnica speciala pe care o folosesti?

Impartaseste-o mai jos in comentarii.

Trimite articolul prietenilor tai:

Pastram legatura:

Citeste in continuare: