Subiect: Dezvoltare Personala.
3 minute.


Daca sunteti familiarizati cu testul Myers Briggs, stiti ca ultima litera din tipologie reprezinta cat de “organizati” sunteti. Tipul “J” (judgement) este inclinat spre un program strict, in timp ce tipul “P” (perception) este inclinat spre un program flexibil. Problema mea era ca eram un “P” prea extrem, prea haotic, de aceea military discipline month m-a ajutat sa obtin o balanta in viata mea.

Sa-ti schimbi un obicei, sau o intreaga rutina zilnica, e dificil, pentru ca acea rutina zilnica esti “Tu”. Ce vreau sa zic cu asta? Ai facut atat de mult timp lucrurile intr-un mod, incat incepi sa te identifici cu acea rutina. Asta e motivul pentru care zici “dar nu sunt eu asta” in momentul in care vrei sa schimbi ceva.

Trebuie sa fii dispus sa lasi totul la o parte. Trebuie sa realizezi ca nu esti obiceiurile tale actuale, ci ceea ce vrei de la viata. Daca ceea ce faci in momentul actual nu e ceea ce vrei cu adevarat, asta inseamna ca aceasta persoana care esti acum nu este adevaratul “Tu”. Daca in momentul asta, nu faci ce vrei cu adevarat, asta inseamna ca traiesti o minciuna.

Atentie! Din experienta, sa iti schimbi un obicei cu adevarat, chiar sa nu mai te gandesti la el cand il faci, dureaza 1 luna, 3 luni, poate chiar si 6. Scopul acestei luni a fost sa experimentez cu diverse obiceiuri bune, sa vad cum se simte fiecare, ce mi-e mai usor, ce-mi face mai multa placere etc.

Cum am inceput programul?

1. Mi-am pus intrebarea: “Ce ma duce la urmatorul nivel? Ce ma ajuta sa cresc?”

2. Am deschis Joe’s Goals si am scris cum vreau sa arate o zi care sa fie in concordanta cu primul punct. Am creeat numai obiective cu happy faces. :)

3. Am dat “sort goals” si am organizat activitatile intr-o ordine oarecum logica, precum “fitness si sport” inainte de “dush si meditatie”.

4. Pentru fiecare obiectiv, am scris inaintea fiecaruia ora estimativa la care o sa incep sa lucrez la el.

5. Am editat fiecare obiectiv si am modificat exact zilele in care e nevoie si nu e nevoie sa fac acel lucru.

Astfel, programul a ajuns sa arate ceva de genul:

( Le-am bifat pe toate ca sa ma dau mare. :D )

Am avut mai multe obiective in lista, insa le voi enumera doar pe acelea care sunt relevante in mod general.

Unul dintre obiceiurile pe care mi le-am implementat a fost sa ma culc si sa ma trezesc la o ora fixa, astfel incat sa dorm 8 ore. De ce? Pentru ca atunci cand sunt odihnit, pot sa rezist mai mult intr-o zi si sa fac mai multe. M-am “chinuit” 5 zile pentru asta si am folosit Sleepy Time ca sa-mi reglez programul de somn. Imi puneam alarma la telefon si dormeam cu jaluzelele trase, astfel eram sigur ca o sa ma trezesc cand trebuie.

Alt obicei a fost sa beau 2 litri de apa pe zi. Dupa cum ziceam in articolul despre invatare, foloseam sistemul de pomodoro. Am asociat pauzele dintre pomodoros cu obiceiul asta, stiam ca primul lucru pe care trebuie sa-l fac in pauza e sa ma ridic in picioare si sa beau apa. De ce? Pentru ca nivelul de hidratare iti afecteaza atat trupul cat si mintea.

A urmat apoi obiceiul de fitness si sport. Alternez zilele de exercitiu indoors: bicicleta, abdomene, flotari, cu zile de exercitiu fizic outdoors: mixed martial arts. Timpul alocat e variabil, in functie de activitate, de la doar 20 de minute pana la 2 ore. De ce? Chiar daca e un cliseu, nu exista minte sanatoasa fara corp sanatos. Sigur, poti sa te concentrezi doar asupra activitatilor “mentale” intr-o zi, si sa vezi ca ai reusit sa fii foarte eficient in ce faceai, insa la sfarsitul zilei observi ca esti epuizat, devii nefericit si chiar o dai in depresii pentru ca neglijezi aspectul “fizic”.

Dupa fitness si sport, automat am dush si meditatie. Timpii sunt tot in jurul unui pomodoro, cam un sfert de ora pentru dush si 1 pomodoro pentru sesiunea de meditatie. De ce? Ca sa fiu pregatit mental pentru orice trebuie sa fac si orice se va intampla in ziua respectiva.

Dupa toate astea, obiceiul cu care mi-am incheiat programul a fost sa citesc o carte “hardcover” cu o ora inainte de culcare. Ma uitam peste ce am reusit sa indeplinesc in acea zi, schitam un zambet, inchideam monitorul, luam o carte si ma bagam sub plapuma. De ce? Odata ca lumina artificiala a monitorului iti afecteaza “calitatea” somnului, si apoi ca e o legatura foarte stransa intre lumea povestilor si lumea visului, astfel incat poti sa adormi foarte usor fara sa te straduiesti prea mult.

De ce am avut “great success”? Pentru ca a fost un program initiat de mine si a continut diverse lucruri care contau in mod personal. Nu am avut presiuni din exterior, ci ma gandeam tot timpul “de ce fac asta” si “spre ce ma indrept facand asta”?

Cum fac acum lucrurile? Acum, ca de obicei, experimentez. Nu mai stau tot timpul cu ochii in Joe’s Goals, incerc sa-mi fac o lista separata si sa bifez task-urile la sfarsit. Nu mai stau neaparat dupa un pomodoro daca sunt “pumped up” sa incep un task. Imi reorganizez obiectivele pe loc, imi setez diverse alarme pe e.ggtimer. Incerc sa fiu mai flexibil si totusi sa ajung sa am rezultatele pe care mi le doresc.

Pentru cei care or sa zica “am prea mult de lucru intr-o zi, n-am timp sa fac abureli de genul asta”, inchei cu un citat din Finding Flow:

Chiar si in timpul celor mai asupritoare decenii ale Revolutiei Industriale, atunci cand muncitorii trudeau ca sclavii pentru mai mult de 8 ore pe zi in fabrici si mine, existau cei care isi consumau acele putine si pretioase ore libere urmandu-si preocuparile literare si implicandu-se in actiuni politice, in loc sa urmeze “gloata” in baruri.

There is always a choice. Mult succes!

Articol din seria: Cum fac din 2011 cel mai bun an de pana acum

Scrie un comentariu

Ti-a fost de folos? Da share prietenilor tai. Mersi!

Intrebari? Pareri? Completari?

Citeste in continuare:

About Leonard Dobre

Sunt autorul blogului de dezvoltare personala Mayhem.ro. Daca vrei sa afli mai multe despre mine si calatoria mea de pana acum, intra pe pagina "Despre Leo". Am scris si un Ghid de 60 de pagini intitulat "Dincolo de Motivatie", pe care-l ofer gratuit cititorilor si pe care-l poti descarca de aici: "Dincolo de Motivatie".