Subiect: Dezvoltare Personala.
2 minute.


Cum previi stresul examenelor din sesiune? Cum scapi de oroarea deadline-urilor? Ce faci cand vrei sa rezolvi o problema sau sa faci o schimbare majora in viata ta, care pare a fi o “misiune imposibila”?

Kaizen inseamna schimbare (kai) pozitiva (zen). Kaizen este un sistem de management japonez ce are la baza imbunatatirea continua a lucrurilor din viata ta. Toyota il foloseste, Sony il foloseste, si multe alte companii au inceput deja sa-l adopte.

Care sunt caracteristicile principale ale Kaizen?

1. Imbunatatirea nu se efectueaza odata la o perioada de timp, ci este un proces zilnic, continuu.
2. Schimbarea nu este majora, ci se lucreaza pe bucatele.
3. Are o latura minimalista: nu muncesti de dragul de a munci, ci identifici, reduci si elimini “muda”, in traducere: tot ceea ce nu aduce plus valoare.
4. Incurajeaza experimentarea. Fa schimbari, observa rezultatele si modifica dupa caz.
5. Problemele sunt primite cu bratele deschise, acestea fiind oportunitati de crestere. Chiar vrei sa gasesti, sa raportezi si sa rezolvi probleme.

Cum aplici Kaizen in viata ta?

1. Faci brainstorming. Incepi sa-ti pui intrebari:
– Ce probleme are x? Cum le pot rezolva?
– Cum pot sa fac x mai bun?
Cu cat vii cu mai multe idei, cu atat mai bine. In Kaizen, brainstorming-ul iti pune rotitele in miscare si iti alimenteaza creativitatea.
2. Rezolva ce e mai usor de rezolvat prima data, astfel obtii momentum si ai o victorie imediata la activ. Succesul da nastere la mai mult succes.
3. Ia 2-3 idei si lucreaza cate putin la ele, in fiecare zi.

In dezvoltarea ta personala, Kaizen este un contract pe care-l semnezi cu tine ca te tii de lucrul pe care ti l-ai propus. Kaizen genereaza “flow”. Din moment ce lucrezi in mod continuu la o scara mai mica, sunt mult mai mari sansele ca nivelul de challenge sa-ti intalneasca nivelul de skill.

Kaizen este opusul lui “tragi tare la sfarsit”. In sesiune, devii stresat ca ai o gramada de materii la care trebuie sa tocesti ca sa treci examenul. O idee mai buna ar fi sa inveti putin cate putin, chiar si cate o ora pe zi, insa avand un program regulat de invatare.

Acum, personal, nu-mi prea pasa de deadline-uri. Cand lucrez la un proiect, prefer sa lucrez la modul “chill”, sa am ceva de facut in fiecare zi, care sa ma inspire si sa-mi genereze flow.

In momentul in care ma simt coplesit de ce trebuie sa fac, impart totul in bucatele cat mai mici. In acel moment, nu exista nimic altceva pentru mine decat bucatica pe care o am in fatza. Cand mi-am atins obiectivul, pun stop, fac tot ce am de facut ca sa-mi recuperez energia si o iau de la capat cu a doua bucata.

La un nivel mai sus, in ceea ce priveste lucrul in echipa intr-o companie, oricine are un cuvant de spus, Kaizen fiind aplicat incepand de la managerii superiori pana la cei care fac curatenie. Toti sunt incurajati sa vina cu idei pentru mici imbunatatiri, si asta in mod regulat. Care sunt efectele acestui proces? Se simt bagati in seama, umanizeaza echipa, le ridica moralul, se simt ca si cum ar apartine acelui loc, se simt ca acasa.

Noi, cei care avem o mentalitate “vestica”, avem multe de invatat de la japonezi. Daca preferam sa fim comozi si sa mergem pe principiul “daca nu e stricat, nu-l repara”, s-ar putea sa ne trezim ca suntem depasiti de altcineva care vine puternic din spate si care gandeste: “fa-l mai bun, chiar daca nu e stricat, pentru ca, daca nu-l faci, n-ai nici o sansa sa concurezi cu cei care-l fac”.

2 comentarii

Ti-a fost de folos? Da share prietenilor tai. Mersi!

Scrie un comentariu:

2 comentarii la Kaizen in teorie si practica

  1. Iulian Novac · www.facebook.com ·

    Am intalnit prima data conceptul asta in cartea lui Tony Robbins, ‘Trezeste gigantul din tine’. Paradoxal, nu japonezii au pornit conceptul asta. A venit un nene american, expert in management, care a fost chemat sa le revitalizeze industria japoneza. El le-a introdus conceptul asta si astfel a inceput sa fie aplicat si, normal, a dat rezultatele scontate.

    Din experienta, schimbarile mici, constante ( desigur, care duc catre o schimbare mai mare ) duc catre rezultatul dorit mai degraba decat schimbarile drastice, brutale. Plus mai putin stres, mai multa productivitate si te bucuri de drum.

    It’s about the journey, not about the destination. ;)

  2. Iulian Novac · www.facebook.com ·

    Am intalnit prima data conceptul asta in cartea lui Tony Robbins, 'Trezeste gigantul din tine'. Paradoxal, nu japonezii au pornit conceptul asta. A venit un nene american, expert in management, care a fost chemat sa le revitalizeze industria japoneza. El le-a introdus conceptul asta si astfel a inceput sa fie aplicat si, normal, a dat rezultatele scontate.

    Din experienta, schimbarile mici, constante ( desigur, care duc catre o schimbare mai mare ) duc catre rezultatul dorit mai degraba decat schimbarile drastice, brutale. Plus mai putin stres, mai multa productivitate si te bucuri de drum.

    It's about the journey, not about the destination. ;)

Citeste in continuare:

About Leonard Dobre

Sunt autorul blogului de dezvoltare personala Mayhem.ro. Daca vrei sa afli mai multe despre mine si calatoria mea de pana acum, intra pe pagina "Despre Leo". Am scris si un Ghid de 60 de pagini intitulat "Dincolo de Motivatie", pe care-l ofer gratuit cititorilor si pe care-l poti descarca de aici: "Dincolo de Motivatie".