Subiect: Dezvoltare Personala.
6 minute.

Intr-o lume in care e o virtute sa fii ocupat, cand iti mai aloci timp sa fii tu cu tine? Si cand o faci, cum iti petreci acel timp?

Daca esti ca majoritatea oamenilor, asta inseamna sa te uiti la un film, pe la ora 8-9 seara, dupa ce te-ai intors obosit de la servici.

Problema nu e ca nu ai timp pentru tine, ci ca nu-l folosesti pentru a ajunge la un echilibru intern, sau cum zic mai marii “iluminati”, pentru a atinge pacea interioara.

Daca as face un top 3 al lucrurilor care te ajuta in acest scop, acesta ar contine: sa meditezi, sa faci sport si sa tii un jurnal.

Multa vreme am pastrat la distanta ideea de a tine un jurnal. E o chestie pe care o fac fetele! Ce sa scriu in el? Ce am mancat la pranz? Cum mi s-au aprins calcaiele dupa cineva? E copilaresc! Sunt prea ocupat pentru un jurnal, mai bine pun osu’ la treaba si ma apuc de lucruri mai importante.

Insa lucrurile nu stau chiar asa. La fel ca in poza de mai sus, daca ai ajuns sa fii prea ocupat pentru un jurnal, atunci ai nevoie de unul ca de apa. Un jurnal te ajuta sa-ti clarifici gandurile si sa te focusezi pe lucrurile cu adevarat importante, in momentul in care iti trec sute de ganduri aleatorii prin cap.

Te ajuta sa te cunosti mai bine, sa-ti identifici emotiile care-ti domina viata, tiparele de gandire si de comportament, sa faci conexiuni intre idei, obiective si diverse arii ale vietii mult mai usor.

Un jurnal iti reaminteste lucrurile care-ti fac placere, astfel incat sa-ti poti da seama ce ar putea deveni o pasiune.

Te ajuta sa-ti identifici punctele forte si punctele slabe, iti ofera acces la colectia de succese acumulate de-a lungul timpului si la felul in care ai trecut peste probleme si obstacole.

Iti ofera perspectiva asupra urmatorilor pasi pe care ii ai de urmat si te face sa te gandesti la semnificatia din spatele lucrurilor.

Nici nu mai vorbim de avantajul pe care-l ai daca vrei sa-ti deschizi un blog sau sa scrii o carte.

Sa tii un jurnal este asemanator cu a-ti face coaching in mod regulat. Te ajuta indiferent daca ai acces la un profesionist sau nu. Chiar este recomandat, deoarece ii poti spune cu exactitate ce s-a intamplat in momentele de “pauza” dintre intalniri.

Cum incep sa-mi tin un jurnal?

Nu conteaza daca preferi pixul si hartia sau mediul digital. Poti folosi o agenda fizica, precum Jurnalul Generalului. Poti folosi Word sau Notepad. Eu prefer mai mult mediul digital. In digital, daca esti “paranoic”, iti poti proteja documentul cu o parola. Daca esti “indraznet”, poti crea un document in Google Docs, ca mai apoi sa-l faci public printr-un link shared.

Mai important decat mediul e sa-ti intri in ritm. Incepe cu pasi mici. Ai putea sa scrii odata pe saptamana in loc sa scrii zilnic, insa asa n-o sa devina un obicei. Mai bine iti propui sa scrii zilnic, intre 5 si 10 minute, orice iti trece prin cap.

La ce ora? Unii prefera dimineata, altii seara. De dimineata esti “fresh”, iti vin mai multe idei, insa s-ar putea sa nu-ti mai aduci aminte anumite detalii semnificative din ziua anterioara. Seara iti aduci aminte, dar s-ar putea sa fii mult prea obosit ca sa mai ai chef sa scrii. Poti experimenta, cateva zile dimineata si cateva zile seara, sa vezi ce ti se potriveste.

In mod ideal, stabileste-ti o ora fixa, in care nu esti deranjat. Pune-ti o alarma pe telefon sau leag-o de un obicei deja format, precum spalatul pe dinti.

Ce scriu in minunatul jurnal?

Poti sa-ti notezi evenimentele importante din zi, cum te-au facut sa te simti si ce semnificatie au avut pentru tine. Iti poti nota realizarile, gandurile si sentimentele legate de acestea.

Cel mai greu e sa ai foaia aia alba in fata, mai ales daca nu prea esti obisnuit sa scrii, asa ca umple-o cat mai rapid cu putinta.

Colectioneaza intrebari si citate interesante pe care le intalnesti prin bloguri si pagini de dezvoltare personala. Raspunde la intrebari si vezi cum se aplica citatele in viata ta.

Poti sa iti scrii ierarhia valorilor, ierarhia obiectivelor, viziunea, ce e important pentru tine in diferitele arii ale vietii etc. Cel mai simplu e sa descarci “Dincolo de Motivatie” si sa-ti raspunzi la exercitiile pe care le-am mentionat acolo.

Adu-ti aminte ca scrii pentru tine, nu pentru o audienta care sa te aprobe. Si chiar daca scrii pentru un public, poti sa te “pacalesti” ca n-o sa mai vada nimeni ce ai pus pe foaie, asa ca scrie liber. :)

Ziceai ceva de 10 moduri neobisnuite…

Pe termen lung, cel mai mare motivator nu va fi o imagine sau un clip motivational, ci reflectarea profunda asupra gandurilor si a actiunilor tale.

Victoriile mici sunt cele mai importante. Ele dau nastere victoriilor grandioase. De ce le-ai scrie? Pentru ca ai tendinta sa treci peste ele, sa le consideri niste chestii banale, si ajungi sa te concentrezi asupra frustrarilor, problemelor si obiectivelor nerealizate.

Insa ce altceva mai poate contine jurnalul, astfel incat sa aiba un impact asupra ta?

1. Practica recunostinta. In mod natural, avem tendinta sa fim nemultumiti si sa vrem mai mult tot timpul. Daca nu stai sa contemplezi asupra lucrurilor pe care ti le-a oferit viata pana acum, asupra experientelor si asupra realizarilor de pana acum, practic nu iti dai voie sa fii fericit.

2. Invata-ti lectia. Fie ca am esuat, fie ca am avut o zi nasoala si lucrurile nu au mers asa cum ne asteptam sa mearga, ar fi cazul sa nu punem atat de multa importanta pe ce s-a intamplat, ci pe ce putem invata din asta.

Care este lectia care se afla in spate? In ce mod diferit poti reactiona in aceeasi situatie? Ce vei face mai departe ca urmare a acestor “revelatii”? Cum se leaga aceste actiuni cu viziunea ta de ansamblu?

3. Noteaza AHA!-urile. Sunt cazuri in care nu e nevoie sa se intample ceva anume pentru a-ti da seama de niste lucruri. Se intampla sa fii atat de relaxat sau de constient incat reusesti sa creezi conexiuni si sa descoperi niste idei la care nu aveai acces pana acum. Poate ca auzi ceva, poate faci un dus, sau meditezi, si astfel gasesti raspunsul la o intrebare pe care o aveai ratacita printr-un anumit colt al mintii.

4. Provoaca-ti creativitatea. Ia o problema care te sacaie, dintr-un anumit domeniu al vietii. Identifica ce ai dori in schimbul acestei probleme, ce anume iti aduce pozitiv, iar apoi trece-o prin diverse filtre de creativitate pentru a ajunge la posibile modalitati de rezolvare a acesteia. Practic, ce faci aici? Iti transformi problemele in oportunitati de a-ti folosi creativitatea si de a te lasa surprins de rezultate.

5. Amuteste sabotorii. Sabotorii sunt acele voci care-ti spun ca nu poti face, ca nu poti avea, ca nu poti fi. Cand le lasi sa se plimbe hai-hui prin capul tau, poti spune oarecum ca fac parte din tine. Insa de-abia cand ajungi sa le pui pe hartie, isi pierd puterea, deoarece poti observa mai de la distanta cat de aberante sunt.

6. Descarca-te de emotii. Descrie evenimentele care te-au stresat sau care inca te mai chinuie. Acest lucru are ca rezultat cresterea stabilitatii mentale, si, cine stie, s-ar putea sa nu mai trebuiasca sa-ti chinui cel mai bun prieten cu asta. :)

7. Empatizeaza si iarta. Gandeste-te la o persoana care te enerveaza sau cu care ai ajuns la cutite. Acum gandeste-te cum ar fi sa fii in pielea ei. Scrie cum se vede lumea prin ochii ei, ce simte, ce-i trece prin cap. Incearca sa povestesti cum arata o zi obisnuita pentru ea, de dimineata pana seara. Iar apoi scrie ce s-a schimbat in relatia dintre voi doi, asta daca s-a schimbat ceva.

8. Pune in scena dialogul si negocierea dintre parti. Mentionam in articolul anterior arhetipurile Rege, Razboinic, Magician si Amant. Acestea pot fi parti din noi care doresc lucruri diferite. Un exemplu: cand vine vorba de relatia de cuplu, poate exista un conflict intern intre “Amant” si “Razboinic”.

Razboinicul vrea sa ofere ultimatumuri, in timp ce Amantul nu poate face altceva decat sa iubeasca neconditionat. Ce ai putea scrie ar fi dialogul pe care i-ar avea acestia, daca ar fi persoane reale, si concluzia pe care o poti trage atunci cand ii privesti de la distanta.

9. Imbunatateste continuu. Sau Kaizen, cum ii zic managerii japonezi. Multi ma intreaba ce tema am pe Mayhem si raspunsul e acelasi de fiecare data: e tema cu care a venit blogul! Ce am facut eu a fost s-o modific, putin cate putin, pe parcursul unei lungi perioade, de fiecare data cand simteam ca se poate imbunatati. In jurnal, raspunde-ti la intrebarea “cum as putea sa imbunatatesc acest (proiect la care lucrez) cu 1%?”

10. Asorteaza-ti palariile. In cartea “6 palarii ganditoare” a lui Edward de Bono, acesta prezinta cum poti folosi diverse modele de gandire pentru a identifica solutii, a lua decizii, a imbunatati procese si a rezolva probleme.

Ideea e simpla: imagineaza-ti ca ai mai multe palarii de culori diferite. Palaria alba contine informatii, date si statistici. Palaria verde contine idei creative, posibilitati si alternative. Cea galbena, beneficii si motive rationale. Rosia, sentimente si intuitii, iar neagra contine riscuri, dificultati si pericole.

Ce trebuie sa faci e sa iei o situatie si sa scrii cum ai gandi respectiva situatie doar cu o singura palarie pe cap. Dupa ce “palaria” a terminat tot ce avea de zis, treci la urmatoarea, si tot asa, pana cand nu a mai ramas vreo palarie care sa nu-si impartaseasca opinia.

Cred ca te-ai convins pana acum ca poti folosi un jurnal pentru mult mai multe decat sa-ti pui rutina pe hartie si sa-ti planifici task-uri.

Mai cred ca doar am zgariat putin suprafata a ceea ce se poate realiza cu ajutorul unui jurnal, de aceea te rog sa-mi lasi un comentariu mai jos si sa-mi spui: Tu ce experiente ai avut cu a tine un jurnal? Mai e ceva ce as putea include in lista de mai sus?

12 comentarii

Ti-a fost de folos? Da share prietenilor tai. Mersi!

Intrebari? Pareri? Completari?

12 comentarii la 10 moduri neobisnuite de a folosi un jurnal pentru dezvoltarea personala

  1. Paul

    Salut,
    Imi place mult articolul, mi-a deschis ochii in privinta multor moduri in care as putea folosi jurnalul meu. Multumesc! Am scris si eu un articol despre ce a insemnat experienta scrierii unui jurnal pentru mine.
    http://paulmelinte.com/despre-decizii-mici/

  2. Cristina

    Buna Leo. :)
    Modul in care ai abordat acest subiect este foarte practic si util in acelasi timp.- si asta-mi place! Ce nu face omul pentru a “atinge pacea interioara”? :)
    Lucrurile neobisnuite pe care le poti face cu un jurnal, si descrise atat de frumos de tine, sunt practic lucruri pe care ar trebui sa le facem zilnic – indiferent c-o facem in scris sau doar in mintea noastra. O practica zilnica ne asigura echilibrul de care avem atat de mare nevoie.
    Mi-a placut foarte mult partea care se refera la “recunostiinta”… desi poate fi considerat un lucru natural, de bun simt pentru fiecare dintre noi, de foarte multe ori ne lasam prinsi in iuresul vietii cotidiene si uitam sa reflectam asupra lui.
    Nu cu foarte mult timp in urma am vorbit si eu despre cat de mult te poate ajuta “banalul jurnal”. In articolul meu am tratat o alta laturea, am vorbit despre cat de terapeutic poate fi sa scrii in jurnal.
    Daca esti interesat sa afli si alte lucruri pe care le poti obtine de la un jurnal, te invit sa citesti http://vindeca-depresia.com/jurnalul-si-depresia/ ‎.
    Leo, este foarte inspirata ideea de a aborda acest subiect: jurnalul. :)

  3. Cristina Cristea Iacob · www.facebook.com ·

    Buna Leo. :)

    Modul in care ai abordat acest subiect este foarte practic si util in acelasi timp.- si asta-mi place! Ce nu face omul pentru a "atinge pacea interioara"? :)

    Lucrurile neobisnuite pe care le poti face cu un jurnal, si descrise atat de frumos de tine, sunt practic lucruri pe care ar trebui sa le facem zilnic – indiferent c-o facem in scris sau doar in mintea noastra. O practica zilnica ne asigura echilibrul de care avem atat de mare nevoie.

    Mi-a placut foarte mult partea care se refera la "recunostiinta"… desi poate fi considerat un lucru natural, de bun simt pentru fiecare dintre noi, de foarte multe ori ne lasam prinsi in iuresul vietii cotidiene si uitam sa reflectam asupra lui.

    Nu cu foarte mult timp in urma am vorbit si eu despre cat de mult te poate ajuta "banalul jurnal". In articolul meu am tratat o alta laturea, am vorbit despre cat de terapeutic poate fi sa scrii in jurnal.

    Daca esti interesat sa afli si alte lucruri pe care le poti obtine de la un jurnal, te invit sa citesti http://vindeca-depresia.com/jurnalul-si-depresia/ .

    Leo, este foarte inspirata ideea de a aborda acest subiect: jurnalul. :)

  4. Monica Gheorghiulescu · www.facebook.com ·

    Pe mine m-a ajutat enorm sa scriu in jurnal. Toate emotiile pe care nu reuseam sa le exprim direct le exprimam prin scris.Acest articol imi confirma ca nu am gresit ca am folosit jurnalul in loc sa ma lamentez unei persoane incarcand-o cu problemele mele.

    • Leonard Dobre · mayhem.ro ·

      Multi folosesc lamentarea ca “lipici” social. Parca se creaza o alta conexiune atunci cand te plangi, te vaicaresti, iti mai bagi, iti mai scoti. :) Nu e mai sanatos, zic, sa te descarci in scris in loc sa creezi ancore negative cu persoana aia? :)

  5. Andrei

    Am inceput un jurnal acum 2 ani jumate. Am scris doar de 2 ori maxim in el, dupa care m-am lasat de el pe sistemul “o sa mai scriu cand voi avea ceva bun de spus mie insumi”. Inca mai am jurnalul, mi-am dat seama cu timpul ca ar trebui sa mai scriu pentru ca, cum ai spus si tu, te ajuta din punct de vedere mental. Acum trebuie sa ies afara sa rezolv ceva, iar cand ma voi intoarce voi scrie cum s-a finalizat ceea ce am de facut. Multumesc pentru articol, mi-ai clarificat o dilema pe care o aveam legat de jurnale. Bafta si succes in continuare.

    • Leonard Dobre · mayhem.ro ·

      Mi-am adus aminte acum, cand eram mic, tineam instinctiv un fel de jurnal de idei, pe paginile albe ale unei carti trase la xerox. :)) Cea mai tare resursa de creativitate era revista Mickey Mouse, imi veneau o gramada de idei dupa ce citeam un numar. Cand am dat de calculatoare, parca, s-a intrerupt obiceiul. Uitandu-ma in urma, regret un pic ca s-a intamplat asta. Cine stie cate descoperiri si cate inventii aveam acum la activ. :)

  6. Adriana Barbosu · www.facebook.com ·

    Ma bucur sa fiu alaturi de voi.Nu am avut pana acum un jurnal,dar uneori imi puneam ideile si gandurile pe hartie pentru a le revizui ulterior,si intotdeuna dupa ce treceam peste ele dupa un timp reletiv scurt constatam ca imi imbunatateam ideile si imi simplificam gandurile.Imi place ideea de jurnal,si cred ca ma poate ajuta sa-mi gasesc cealalta jumatate de echilibru. START

  7. Roxana

    În clasa a doua am avut o întâlnire decisivă pentru formarea mea, cu o fată de clasa a VII-a care ținea un jurnal și care ulterior a studiat Filosofia. De când am văzut ce minuni scria ea în jurnal am început și eu să țin unul și nu m-am oprit nici în prezent. Jurnalele de la 10 ani erau pline de consemnarea unor întâmplări pe care le credeam eu importante, cum ar fi plimbarea cu țapul prin grădină sau faptul că m-au înțepat albinele bunicii.:))) Cu timpul, am abandonat notarea evenimentelor și m-am orientat spre o scriere din ce în ce mai reflexivă, de care sunt foarte mândră în prezent. Jurnalul mi-a îmbunătățit memoria, mă ajută să fiu mult mai organizată, e o formă de defulare extraordinară și de dezvoltare a vieții interioare.

  8. Gabriel · succesreal.ro ·

    OK! Hai ca ma apuc din nou de scris in jurnal :D.

  9. Jercalau Mariana · www.facebook.com ·

    am avut multe experiente care m-au facut sa devin mai puternica.mai ales pe plan sentimental.acum de o perioada am inceput sa citesc, sa scriu un blog..desi nu prea stiu sa il folosesc..sa compun poezii..

  10. Cecilia Stanciu · www.facebook.com ·

    Multumesc mult de articol .A scrie un jurnal e
    practic si la indemana oricui…numai voita sa avem. Mi-a placut mult si ideea cu ""palariile ganditoare"".Mult succes in continuare.

Citeste in continuare:

About Leonard Dobre

Sunt autorul blogului de dezvoltare personala Mayhem.ro. Daca vrei sa afli mai multe despre mine si calatoria mea de pana acum, intra pe pagina "Despre Leo". Am scris si un Ghid de 60 de pagini intitulat "Dincolo de Motivatie", pe care-l ofer gratuit cititorilor si pe care-l poti descarca de aici: "Dincolo de Motivatie".