Subiect: Dezvoltare Personala.
3 minute.

actioneaza

De cate ori ai intalnit expresia “nu am timp”? De cate ori ai folosit-o?

Din cand in cand, mai primesc mailuri de la cititori, in care-mi spun ca au probleme cu managementul timpului si cu stresul. Dintr-un oarecare motiv, nu reusesc sa duca la bun sfarsit ce si-au propus si devin stresati in proces.

Eu zic altceva: nu vrem sa avem timp. Poate sarcina ni se pare prea dificila sau poate nu suntem pregatiti pentru o schimbare in aceasta directie. Ideea e ca traim intr-o transa si ne e bine asa. Ne-am obisnuit cu anumite obiceiuri, anumite tipare de comportament si ni se pare prea mare deranjul pentru a face ceva in privinta asta.

“Nu stiu time management.” Oribilitate! Ia sa trec prin “Getting Things Done”, ia sa vad ce zice nenea in “Do It Tomorrow”, si asa ne tot autoamagim ca vom schimba ceva. Avem tendinta sa supra-complicam lucrurile.

Eu am o strategie de motivare foarte simpla. Auditiva. Ea consta intr-o simpla fraza: “Chiar nu te-ai saturat sa ai o viata care suge?” Ce vulgar! Da, nu e prea ortodoxa ea, asa, insa functioneaza de minune.

Dupa ce iti pui intrebarea asta, stii exact ce ai de facut, pentru ca taie prin tot bullshit-ul pe care-l ai in minte. Te poti speria si poti da la o parte acel “insight” pe care l-ai avut, revenind la “nu stiu ce vreau” si “nu stiu ce am de facut”, tocmai din motivele pe care le-am enumerat mai sus. Insa cat mai poti fugi de tine?

Ultima data cand am pus “pe foaie” ce vreau sa realizez, nu mi-a luat mai mult de 30 de minute. Pasii sunt simpli: te gandesti ce vrei, planifici, te folosesti de tool-uri pentru a “automatiza” procesul si incepi sa faci.

Hai sa luam problema stresului. Nu vei putea niciodata sa scapi de el. Nu-l vei putea evita. Nu-l vei putea fenta niciodata. Si atunci ce faci? Nu eviti stresul, ci te pregatesti pentru el din timp. Il accepti in viata ta.

Totul porneste de la ritualul de dimineata. In momentul actual, ma trezesc la ora 7, si chiar am grija sa ma trezesc, dormind cu jaluzelele trase intr-o parte. Beau apa, mananc ceva light la mic dejun – un fruct, o banana, un iaurt – iar apoi ma sui pe bicicleta 20-30 de minute. Dush (10-15 minute), meditatie (20-30 de minute) si sunt pregatit mintal pentru tot ce-mi va arunca ziua in brate.

Da, pare ceva foarte simplu, insa deloc usor. Sunt cativa pasi in plus pe care-i fac, ca sa ma tin de acest program, niste “pasi pregatitori”.

Prima data, vizualizez rapid toti pasii pe care-i voi face. Apoi fac o “proba”. Daca secventa e “bicicleta de fitness -> dush -> meditatie”, merg in sufragerie unde e bicicleta, aranjez prosopul pe scaun, pregatesc hainele de schimb, dau drumul la dush sa vad cum e apa, ma intorc in camera mea si aranjez patul pentru meditatie. De-abia apoi vine partea de “just do it”.

Care sunt tool-urile pe care le folosesc? In cazul asta, mi s-au parut de folos 3, anume “Joe’s Goals” pentru a monitoriza progresul, alarmele de pe telefon – atat melodice cat si pe vibratie – si E.ggtimer.com.

De ce Joe’s Goals? Pentru ca poti bifa ori de cate ori ai facut acel lucru, poti vedea cate bife ai la activ, care este lungimea lantului curent de bife, care este recordul tau curent si cand a fost ultima data cand ai facut acel lucru.

Alarme pe telefon pentru ca te plimbi cu telefonul oriunde, si orice ai face, iti aduce aminte ca “acum e timpul sa incepi activitatea dorita”. E recomandat inainte sa-ti notezi cam pe la ce ora termini micul dejun, pe la ce ora iesi de sub dush, astfel incat sa iti pui niste alarme corecte.

E.ggtimer.-ul il folosesc atat pentru sesiunile de meditatie, cat si pentru a imparti sarcinile in bucatele mai mici de timp, folosind tehnica pomodoro si diverse intervale de timp, pentru perioadele de invatat si de lucru.

Poti spune ca “e de munca, nene”! Poti spune ca nu vrei sa te transformi intr-un robot. Insa asta este pretul platit daca vrei sa-ti reorganizezi ziua si sa adopti niste obiceiuri sanatoase, care sa te pregateasca pentru suisurile si coborasurile pe care le vei avea de-a lungul unei zile.

Nu zic ca am toata ziua organizata astfel. De la ora 5 la ora 12 noaptea, de exemplu, nu am nimic planificat, si imi las spatiu pentru spontaneitate si surprize.

In momentul in care vei implementa sfaturile de mai sus, vei vedea ca devine din ce in ce mai usor, pe masura ce trece timpul. Sunt lucruri pe care vrei sa le faci sau le faci oricum, insa nu intr-un mod asa de organizat. Si pe masura ce te tii de ele, vei observa ca, incet incet, devine o a 2-a natura, pana cand nu vei mai avea nevoie de “rotite ajutatoare” si vei ajunge sa te surprinzi ca le faci in mod automat.

Ce crezi, esti in stare sa urmezi acest “program”? Timp de, sa zicem, o saptamana de acum incolo? OK, nu ai bicicleta de fitness. Un video cu aerobic de 30 de minute tot gasesti pe YouTube, nu? :) Lasa-mi mai jos un comentariu si spune-mi cum merge si mai ales ce obstacole ai intalnit pe drum.

9 comentarii

Ti-a fost de folos? Da share prietenilor tai. Mersi!

Scrie un comentariu:

9 comentarii la Cum iti gestionezi timpul si stresul?

  1. Florin

    Salut
    Mi se pare foarte bine structurat programul tau. Unele obiceiuri le-am implementat si eu de ceva timp (ex. baut 1/2 l apa dimineata, facut o incalzire de 10 min, mancat fructe). As vrea totusi sa implementez si obiceiul trezitului de dimineata, sa fac mai multa miscare dimineata si sa incerc sa si meditez.
    Iti multumesc pentru uneltele enumerate. Alarmele le folosesc de jumatate de an, dar de multe ori le ignor, pe cand joesgoals.com il folosesc de putin timp dar recitind acest articol si vazand in cate feluri poate fi utilizat, o sa ii acord mai multa atentie.
    Multumesc si Craciun fericit!

  2. Maria Niculescu · www.facebook.com ·

    Buna, nu sunt o persoana foarte organizarta din punct de vedere al timpului. Voi incerca programul tau…Multumesc si Craciun fericit!

  3. Monica Gheorghiulescu · www.facebook.com ·

    Am încercat tehnica Pomodoro la curățenia de Crăciun și a mers, așa că o voi mai folosi și cu altă ocazie.

  4. Monica Gheorghiulescu · www.facebook.com ·

    Am încercat tehnica Pomodoro la curățenia de Crăciun și a mers, așa că o voi mai folosi și cu altă ocazie.

  5. Ciprian Bud · dezvoltarea-ta.ro ·

    Am incercat si eu sa meditez, dar imi este foarte greu dimineata pentru ca trebuie sa ma trezesc inaintea prietenei mele, pentru ca altfel nu mai am cand. In schimb merg la sala de 3 ani si jumatate si ma simt foarte bine. Ma odihnesc foarte bine si ma elibereaza de stresul acumulat pe parcursul zilei.

  6. George Timisi · www.facebook.com ·

    Intampin putine probleme in timpul meditatiei.Nu pot sa pastrez concentrarea pe tot parcursul ei, ma fura gandul cateodata…

    • Leonard Dobre · www.facebook.com ·

      Scopul nu e sa nu ai ganduri, ci sa reusesti sa te detasezi de ele. :)

  7. Manea Ana Maria · www.facebook.com ·

    Exact asta as face si eu: m-as trezi cu un mare zambet pe fata, as manca ceva light, as face ceva gym, dush, meditatie…daca nu ar trebui sa ma trezesc (fara zambet de obicei) sa ma imbrac si sa mananc in graba pentru a ajunge la job.

    • Leonard Dobre · www.facebook.com ·

      Sau te culci cu o ora mai devreme, si te trezesti cu o ora mai devreme, daca vrei sa faci asta cu adevarat. :)

Citeste in continuare:

About Leonard Dobre

Sunt autorul blogului de dezvoltare personala Mayhem.ro. Daca vrei sa afli mai multe despre mine si calatoria mea de pana acum, intra pe pagina "Despre Leo". Am scris si un Ghid de 60 de pagini intitulat "Dincolo de Motivatie", pe care-l ofer gratuit cititorilor si pe care-l poti descarca de aici: "Dincolo de Motivatie".