Subiect: Dezvoltare Personala.
2 minute.


In dimineata zilei de ieri am facut ce n-am mai facut niciodata: imediat cum m-am trezit, m-am pus in pat, “in lotus”, cu plapuma deasupra capului. M-am uitat la ceas, sa-mi estimez un 30 de minute, si stand asa am reusit sa ma trezesc mai fresh ca niciodata.

In ziua anterioara, urmarisem un documentar despre Buddha, cum a ajuns el la iluminare, cum suferinta noastra consta in a dori alte si alte lucruri tot timpu’, cum vrem tot timpu’ ca lucrurile sa fie diferite fata de cum sunt acum. Ce invatasem atunci, urma sa aplic acum. In timp ce stau cu plapuma in cap, mintea nu ma lasa in pace: trebuie sa fac dus, sa mananc, sa realizez lucruri in ziua de azi, hai misca-te, nu trebuie sa stai intr-un singur loc nici macar 5 minute. Si am stat.

In meditatie, postura este importanta. Se poate face cu ochii intredeschisi, cu privirea in jos, insa eu prefer sa tin ochii inchisi. Ma ajuta mai mult la concentrare. Nu trebuie sa fii aplecat, ci drept. Trebuie sa ai atitudine, ca si cum nimic nu te-ar putea afecta, nimic nu te poate atinge.

Orice dorinta e un monstru care trebuie acceptat. Acceptarea e un element foarte important in meditatie. Orice gand care-ti trece prin cap, accepta-l. Accepta-ti defectele, accepta ca o sa imbatranesti, accepta ca o sa te imbolnavesti, accepta ca o sa-i pierzi pe cei dragi, accepta ca o sa mori, accepta lumea asa cum este ea.

Trebuie sa-ti cureti mintea. Mintea e ca un lac linistit in care se agita tot soiul de pesti. Solutia e sa te concentrezi asupra respiratiei. Inspira 1 secunda, tine 1 secunda, expira 1 secunda, tine 1 secunda. Inspira 2 secunde, tine 2 secunde, si tot asa, pana ai ajuns la 10. Scopul e ca, in timp, sa ajungi sa respiri din ce in ce mai adanc.

Dupa respiratie, concentreaza-te asupra corpului tau. Concentreaza-te asupra mainilor, degetelor, unghiilor, asupra muschilor, identifica daca ai tensiuni si relaxeaza-te. Cand ai trecut peste tot, concentreaza-te asupra exteriorului. Imagineaza-ti ca esti patul pe care stai, ca esti tavanul de deasupra, ca esti porumbelul care zboara prin fata geamului tau. Si gandeste-te ca toate sunt conectate, toate sunt perfecte.

La final, incheie cu vizualizari. Ma gandesc ce vreau sa fac in ziua respectiva si imi imaginez cum eu insumi fac actiunile alea. Imi rulez in minte un film. Acum mintea mea e antrenata si pregatita, si sunt sanse mai mari sa duc la bun sfarsit task-urile respective.

Am ajuns sa meditez aproape zilnic. La inceput nu a fost usor deloc, a trebuit sa-mi tin evidenta pe un tracker. Inainte foloseam hartie si creion, acum folosesc Joe’s Goals. Ca sa nu ma uit tot timpul la ceas, sa ma intreb daca mai am mult din sesiunea de meditatie, folosesc Pomodoro Technique, unde, dupa 25 de minute, suna o alarma.

Ce avantaje am de cand practic meditatia?

Zgomotul mental a disparut, sunt atent mai mult la lucrurile din jurul meu, pot sa ma exprim mai clar intr-un mod mai rapid, pot sa ma concentrez asupra altor persoane in loc sa am atentia indreptata spre mine.

Cel mai important lucru e sa nu faci meditatia asteptand vreun rezultat anume. Fa-o ca sa o faci, nu ca sa vezi vreun rezultat. Te asezi in pozitie de lotus, in pat daca iti place mai mult, pui timerul pe 25 de minute si incepi sa devii constient de lucrurile enumerate mai sus.

Dupa un anumit timp de practica, vei observa ca ce se intampla in interiorul tau are un “bleed effect” in viata de zi cu zi. O sa incepi sa respiri mai normal, o sa meditezi cand te plimbi, o sa ai randament mai bun cand faci anumite activitati care necesita concentrare, si pur si simplu, o sa fii mai constient asupra tuturor lucrurilor.

In timp ce am scris randurile astea, am luat o pauza de 5 minute. M-am uitat pe geam si m-am gandit: totul e perfect asa cum e, nu trebuie sa fac nimic. Nu trebuie sa termin articolul, universul functioneaza si fara mine. Si gandindu-ma la lucrurile astea, m-am relaxat si am terminat articolul mai rapid. It works.

23 comentarii

Ti-a fost de folos? Da share prietenilor tai. Mersi!

Intrebari? Pareri? Completari?

23 comentarii la Cum sa meditezi: ghid pentru oameni normali

  1. Mario Mvz

    da si eu am inceput astazi la un prieten sa meditez si chiar mam simti foarte bine :)

  2. Cristi Pavel · ww38.castigatimp.com ·

    “Cel mai important lucru e sa nu faci meditatia asteptand vreun rezultat anume. ” da da da :))

    Eu prefer ca in loc de “concentrare” sa folosesc “observare”.

    In meditatie nu faci nimic, doar “esti”, iar a fi concentrat inseamna a face ceva.
    Osho are tehnici de meditatie adaptate la omul contemporan.

    Ai putea sa-mi spui cum se numeste documentarul despre Buddha, te rog?

  3. Candea Constantin

    e ceva ce cred ca poate avea un efect benefic pentru toata lumea

  4. Bia Manolache · www.facebook.com ·

    experimentarea unor lucruri noi care imi pot ajuta creierul… :)

  5. george

    the buddha se numeste documentarul

  6. Loredana Marynela

    ca in ultima perioada nu m-am simtit deloc bn in corpul meu…si mereu era cu gandul in alta parte in loc sa fiu atenta la cei din jur

  7. Dyana Teodora

    Am citit acest lucru deoarece multe lucruri ma framanta si am nevoie de ceva care sa ma faca sa trec cu bn de ele si sa le gasesc solutii super articol mersi

  8. Madalina Modiga · www.facebook.com ·

    Am dat peste aceste articol intamplator. Deoarece in aceasta perioada ma framanta foarte multe lucruri ,sunt foarte irascibila si traiesc intr-un mediu foarte stresant,am nevoie de ceva care sa ma linisteasca psihic,sa nu cedez,ceva care sa ma distraga macar pentru cateva momente de la greutatile mele. Articolul mi s-a parut foarte bun!

  9. Cristina Rabei · www.facebook.com ·

    cum de n-am găsit site-ul tău mai devrem? Îl devorez acum… :))
    mulţumesc pt toată informaţia atât de utilă…baftă!

  10. Chivescu Alexandru

    Iti multumesc frumos pentru ca m-ai adus pe aceasta cale, aveam nevoie de asa ceva, dar nu stiam ce sa incerc.De la un timp mintea mea este cam tulburata sa zic asa… Acum se pare ca am descoperit “antidotul” pentru aceasta problema…si asta datorita tie!…Multumesc si sa ai o viata cat mai frumoasa!

  11. Ash Ash · www.facebook.com ·

    Iti multumesc frumos pentru ca m-ai adus pe aceasta cale, aveam nevoie de asa ceva, dar nu stiam ce sa incerc.De la un timp mintea mea este cam tulburata sa zic asa… Acum se pare ca am descoperit "antidotul" pentru aceasta problema…si asta datorita tie!…Multumesc si sa ai o viata cat mai frumoasa!

  12. Vantia Ruteanu

    Sotul meu mediteaza… Treptat, a ajuns sa renunte/sa renuntam la viata sociala: nu mai mergem la concerte, la teatru… spune ca suntem batrani, ca am experimentat.(Eu sunt mai mare cu 5 ani, dar sunt inca o femeie plina de viata). La restaurant, pe o terasa, merge numai cand e invitat. Daca il scot eu undeva, gaseste la toate defecte, incat iti piere cheful de tot: pestele e otravit, concertul in aer liber e diavolesc, muzica clasica in genere e facatura diavolului, te face sa uiti de natura, de adevaratul sens… Are o doza de cinism, spunand ca nimic nu e important, si totul e important, ca nimic nu e rau si nimic nu e bun. Cand sunt bolnava, spune ca durerea e buna, ca moartea e buna. Bineinteles ca el vrea tot ce e mai bun pentru sine. Si mediteaza. Cand iesim la plimbare, uneori,daca vreau sa spun ceva, imi spune ca el se roaga si sa nu-l perturb. Cand imi exprim dorinta sa ies, sa dansez undeva, spune ca-s gaunoasa, ca nu ma multumesc cu mine insami. Sincer, as vrea sa divortez, fiindca nu traiesc cum vreau, m-a facut sa-mi pierd increderea in mine, sa-mi doresc chiar moartea, dar mi-e mila de el.

    • Andrei

      Aceasta doamna are si nu are dreptate. Sotul vrea sa devina spiritual si a dat peste religie, probabil. E o iesire din intunericul (necunoasterea) in care se afla, dar va ajunge intr-o umbra pentru ca religia nu te ilumineaza. Poate gasi si ea o cale de evadare, sa o caute, aceea va fi calea ei. Sa mediteze! Sa caute metode de meditare si asa va afla mai multe.

  13. Adin

    stati unpic…treaba asta ..nu pre o inteleg…meditatia e un mod placut de a te ,linisti psihic,suleteste fizic,de a te vindeca.etc dar nu am inteles faza cu…sa acceptam ca murim,ca durerea e buna si toate …chestiile astea..eu nu le-am inteles… si referitor la ce spunea Vantia Ruteanu mai sus…ma puteti lamurii…:-??

    • Czr

      Adin probabil in momentul asta nu mai meditezi, insa daca citeai articolul poate intelegeai ca a medita inseamna a accepta, a te cunoaste si pentru a te cunoaste, e necesar sa accepti atat placerea cat si durerea, atat viata cat si moartea. Insa cel mai important aspect e sa intelegi ca nu suntem nemuritori.

  14. Candice Vasiliu

    Ma preocupa meditatia,am sa incerc ,sigur,aceasta tehnica

  15. Gabi

    In trecut aveam o problema. De fapt doua, dar rezolvarea celeilalte a fost un bonus. Prima era somnul. Mereu cand incercam sa adorm eram bombardat de tot felul de ganduri, pana intr-o noapte cand nu aveam somn, m-am sculat si am inceput sa meditez in pozitia lotus, concentrandu-ma pe respiratie si ignorand orice gand random si durerea venita din oase si muschi. Dupa ce am meditat mai bine de 30 de minute, am reusit sa adorm. Si am dormit chiar foarte bine. Am repetat procesul si serile urmatoare, pana a devenit obicei. BONUS: eram putin cocosat, cu umerii mai in fata, dar dupa cateva zile de stat drept si ignorat durerea, am reusit sa adopt a postura corecta tot timpul, fara prea mare efort si fara interventii medicale. Acum ma mandresc cu un spate drept, desi nu mi-am pus niciodata problema de-al indrepta, chiar daca n-am nici 20 de ani inca.

  16. Dana

    Interesant articol, scurt, la obiect si cuprinzator.
    Interesant filmul despre viata lui Buddha, daca as putea l-as rula in gradinite, scoli, biserici, in pietele centrale ale oraselor si satelor si in parlament :).
    Experimentez meditatia de ceva vreme, la inceput am facut-o superficial, adica am ignorat elementele cheie, cum ar fi linistea corpului, mintii, relaxarea, am incurajat atasamentul de un destin mai bun, vizualizari, etc.Am avut rezultate bune dar si proaste pentru ca sarind peste etapa de relaxare si linistire a corpului si a mintii, am amplificat starile negative si toate aceste lucruri m-au costat…, repet, a fost doar greseala mea.
    Acum sunt in reorganizare, fara ganduri, adoptand pozitia de observator, doar liniste si relaxare, fara asteptari (ma stradui).

    Referitor la partea de vizualizare, eu am ajuns la performanta de a ma uita o singura data la o poza si in cateva zile, eram in locul respectiv, la inceput o faceam inconstient, apoi constient, apoi am realizat ca nu-i bine, eram prea atasata de rezultate…..pentru ca neavand tot timpul o minte linistita, e posibil sa creezi si lucruri mai putin bune pentru tine…asa cel putin daca e sa apara in viata ta, un fel de mers firesc al lucrurilor, e ok, inseamna ca ai ceva de invatat, dar sa le creez constient, implica maiestrie, o curatare si purificare completa a mentalului, o liniste a inimii, o morala foarte buna in viata de zi cu zi in gandire si comportament si uite asa nu-ti mai doresti nimic cu ardoare. Ma voi rezuma la a folosi tehnica de vizualizare doar cand am de depasit un obstacol si e necesara o mobilizare totala din partea mea.

  17. Matty Matt · www.facebook.com ·

    te ajuta mult meditatia…am inceput sa fac asta cu ceva timp in urma, fiind invatat de un prieten, desi nu o fac prea des ma ajuta destul de mult!tare articolul!

  18. Preda Maria

    Chiar ca este pentru incepatori,dar nu e rau!Cred ca meditatia ajuta sa te impaci cu tine si sinele tau.am mai vazut un documentar bun despre meditatie de Deepak Chopra..Succes!

  19. georgeta carstoiu

    nu vreau sa va ranesc ,si nu sunt specialist in relatii ,dar asa cum descrieti ,prima mea impresie a fost ca omul e plictisit .nu vrea sa va raneasca dar nici nu vrea sa petreceti timp impreuna si cauta motive …..

  20. Mindful · mindfulyoga.ro ·

    Foarte obiectiv articolul. Recomand și tehnicile din articolul de mai jos (+ de citit cartea lui Goenka ”Vipassana- Arta de a trăi” sau ”Mindfulness pentru începători” de Kabat-Zinn, în scopul unei înțelegeri mai bune a practicii).
    Spor!

    http://mindfulyoga.ro/mindfulness-prin-tehnici-meditative-taoiste/

Citeste in continuare:

About Leonard Dobre

Sunt autorul blogului de dezvoltare personala Mayhem.ro. Daca vrei sa afli mai multe despre mine si calatoria mea de pana acum, intra pe pagina "Despre Leo". Am scris si un Ghid de 60 de pagini intitulat "Dincolo de Motivatie", pe care-l ofer gratuit cititorilor si pe care-l poti descarca de aici: "Dincolo de Motivatie".