Subiect: Dezvoltare Personala.
2 minute.

E usor sa te pierzi in tot valul asta de informatii. Trebuie sa identifici informatia de calitate, sa vezi cum se incadreaza in realitatea ta, ca mai apoi sa o aplici in cazuri specifice. Insa nu poti face asta “corect” pana nu te cunosti pe tine. De aceea, trebuie sa stii unde te afli si sa pornesti exact de acolo de unde esti.

Autoanaliza e mijlocul prin care iti construiesti o fundatie solida pe baza careia vei creste intr-un mod sanatos. Pentru asta, trebuie sa-ti creezi, in mod constient, un mediu propice fara distractii. Inchide-ti telefonul, inchide-ti calculatorul, inchide-ti usa camerei. Aloca-ti timp sa fii tu cu tine.

Priveste-te in oglinda. Priveste persoana din fata ta, din cap pana in picioare. Observa trasaturile ei fizice, observa energia pe care o emana. Apoi priveste-o in ochi. Observa felul in care te priveste inapoi. Cat poti rezista s-o privesti? Ai judeca-o? I-ai da sfaturi? Ai incuraja-o? Apoi zambeste-i si pleaca de la oglinda.

Scrie ce ai facut de-a lungul zilei. Care este comportamentul tau tipic? Care sunt obiceiurile tale? Nu incerca sa fii “special” in fata ta ca mai apoi sa ai cu ce sa te impresionezi. Fa ce faci tu de obicei si nu te judeca pentru asta, pentru ca acum nu e loc de judecata.

Ca experiment, noteaza-ti ce se petrece in mintea ta de-a lungul unei zile. Poti sa-ti pui o alarma din 2 in 2 ore, si sa-ti notezi toate gandurile: pozitive, negative si neutre. Intreaba-te constant: cum m-am simtit in orele astea 2? La sfarsit de zi, fa-ti un inventar cu procentul de ganduri pozitive, negative si neutre, si compara rezultatul cu felul in care ai simtit ca a fost ziua respectiva.

Identifica-ti scenariul curent si scenariul ideal. Daca voi continua in ritmul asta, unde voi ajunge? Cum va arata viata mea peste 6 luni? Peste 1 an? Peste 3 ani? Peste 10? Imi convine imaginea? Care ar fi un scenariu diferit? Exista o a 3-a varianta?

Fa-ti teste de personalitate. Cele mai cunoscute teste sunt MBTI si Big5. Raspunde-ti la intrebari luand in calcul felul cum te vezi in majoritatea timpului, nu cum ai fost acum 10 ani in urma, nu cum ai actionat ultima data. E util, de asemenea, sa-ti raspunzi din 2 puncte de vedere: cum esti si cum vrei sa fii. Apoi noteaza-ti interpretarile si sugestiile tipologiei tale, pe care le primesti la sfarsitul testelor.

Creeaza-ti un obicei de meditatie. Meditatia e activitatea de final, e modul in care te purifici dupa efortul de autoanaliza pe care l-ai depus. Timp de 30 de minute, incearca sa nu mai faci nimic, sa nu mai te gandesti la nimic, sa nu mai depui efort nici macar la nivel mental. Cand vezi ca vin gandurile, le lasi sa treaca. Peste 5 minute, iti dai seama ca iar te gandesti la ceva, si iar te concentrezi pe prezent. Nu incerca sa ai o sesiune de meditatie “perfecta”, fara nici un gand, pentru ca nu exista asa ceva.

Apoi, ia experienta pe care ai trait-o si foloseste-o ca si catalist pentru dezvoltarea ta personala.

Cunoaste-te pe tine, Temet Nosce sau Gnothi Seauton era indemnul scris cu litere aurii la intrarea templului din Delphi. Si totusi cati dintre noi preferam sa “fim productivi” sau sa “ne distragem cu distractii” in loc sa avem curajul sa aflam din ce suntem facuti cu adevarat?

Ce alte tehnici sau metode de autoanaliza folosesti si crezi ca le-ar fi de folos si celorlalti?

Da mai departe:





4 comentarii
Sunt autorul blogului de dezvoltare personala Mayhem.ro. Daca vrei sa afli mai multe despre mine si calatoria mea de pana acum, intra pe pagina "Despre Leo". Am scris si un Ghid de 60 de pagini intitulat "Dincolo de Motivatie", pe care-l ofer gratuit cititorilor si pe care-l poti descarca de aici: "Dincolo de Motivatie".

Scrie un comentariu:

4 comentarii la Autoanaliza: trusa ta de prim ajutor

  1. Iulian Novac · www.facebook.com ·

    Auto-analiza mi se pare CEA MAI buna metoda de auto-dezvoltare. Dar e pretentioasa – iti cere curaj, perseverenta si sinceritate brutala.

    • Leonard Dobre · www.facebook.com ·

      Si popcorn, mult popcorn. :D

    • Iulian Novac · www.facebook.com ·

      Si ulterior mult sport ca sa dai jos popcornul. Asa se explica de ce era Buddha gras – manca mult popcorn, de la atata meditatie.

  2. Adrianos Fidi

    Intreaba-te DE CE VIATA MEA E ASA si apoi repetand DE CE SE INTAMPLA ASTA . E nevoie de curiozitate -_0

Citeste in continuare:

About Leonard Dobre

Sunt autorul blogului de dezvoltare personala Mayhem.ro. Daca vrei sa afli mai multe despre mine si calatoria mea de pana acum, intra pe pagina "Despre Leo". Am scris si un Ghid de 60 de pagini intitulat "Dincolo de Motivatie", pe care-l ofer gratuit cititorilor si pe care-l poti descarca de aici: "Dincolo de Motivatie".